Log in
inloggen bij Ruimte en Wonen
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Content / Artikelen

Maak tempo met bouwen aan de randen van de Randstad

Marjolein Stamsnijder - 9 januari 2023

De woningbouwopgave van bijna een miljoen woningen wil het kabinet binnen zeven jaar realiseren. Door de grote vraag naar ruimte in Nederland en de urgentie van de opgave moeten deze woningen compact gebouwd worden, op de plekken die nu al het best bereikbaar zijn. De treindienstregeling en de stations in de (middel)grote steden aan de randen van de Randstad hebben ruimte om de nieuwe woningen duurzaam te ontsluiten. Maar pas op voor een te eenzijdige focus op wonen, want dat kan leiden tot woongebieden waar te weinig banen in de buurt zijn. Dat zorgt voor onnodige nieuwe reiskilometers en hoge maatschappelijke kosten voor mobiliteit.

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

Andries Telgenhof - Regio Groningen-Assen 13 januari 2023 12:09

Een pleidooi voor balans. Niet alleen wonen, maar ook werken en bereikbaarheid. Prima. Hieraan moeten ook andere dimensies worden toegevoegd zoals water en bodem. Deze thema's worden terecht in het RO rijksbeleid als sturend aangeduid. Of in die zin de klassieke focus op de randstadontwikkeling nog wel het goede perspectief is betwijfel ik. Ook andere Lange Termijn-ontwikkelingen kunnen worden betrokken. Nederland heeft lange tijd de betekenis van industriƫle productie verwaarloosd en overgedragen aan lage lonenlanden zoals China en India. De economische kwetsbaarheid en afhankelijkheid komt pijnlijk aan het licht in tijden van crises. Terughalen van productie heeft o.a. ruimtelijke consequenties. Goede internationale verbindingen en corridors binnen Europa zijn cruciaal voor een sterk en welvarend Nederland en Europa. Kijk dan vooral niet alleen naar Amsterdam, Zaandam, etc. Het is een (te) provinciale benadering van een mondiaal vraagstuk. De ontwikkeling van heel Nederland is hier aan de orde en dat in relatie tot een sterker en autonomer Europa.. Europese verbindingen met Duitsland en Scandinaviƫ zijn een blinde vlek. De NOVEX status voor de Lelylijn vormt weliswaar een eerste aanzet maar of dit serieus wordt opgepakt is zeer de vraag. Het tempo dat daar wordt voorgeteld doet het ergste vrezen. Dit alles vraagt om politieke en bestuurlijke visie en moed dat meer is dan 900.000 woningen bouwen en dat dan ook nog voor het merendeel in de randstad.

1 In Zaandam lopen stadshart en station in elkaar over, bron: NS, fotograaf: Mike Bink

Marjolein Stamsnijder

x Met het invullen van dit formulier geef je Ruimte en Wonen en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren