Stationsgebieden zijn door hun goede bereikbaarheid en nabijheid van voorzieningen over het algemeen aantrekkelijke locaties om te wonen. Corporaties speelden in diverse steden een belangrijke rol bij de ontwikkeling van deze gebieden, die zich uitstekend lenen voor de verdichtingsopgave die er de komende tijd ligt. De overtuiging dat ook een stationsgebied er moet zijn voor alle bewoners van een stad klinkt daarbij steeds vaker door.              
                Heerlen, jaren ’90. Als jouw route in die tijd ’s avonds – of misschien zelfs overdag – je langs het station van de stad leidt, dan fiets je waarschijnlijk een blokje om. De omgeving van het station in de Limburgse stad staat bekend om drugsproblematiek, vechtpartijen en straatprostitutie. In 1996 wordt er zelfs een 25-jarige kunstenaar doodgestoken. Een vorm van zinloos geweld die helaas kenmerkend is voor de status van het gebied rondom station Heerlen.
Het gebied moest worden herontwikkeld. Diverse ontwerpen van gerenommeerde architecten en stedenbouwkundigen sneuvelen tot kunstenaar Michiel Huisman een plan maakt. In eerste instantie als discussiestuk, niet eens echt bedoeld om te realiseren, maar wie nu door het Maankwartier – de huidige naam van het stationsgebied – loopt, zal veel van de elementen uit het plan van Huisman herkennen.
Anno 2022 is het Maankwartier een aantrekkelijk gebied met pleintjes, woningen, winkels, het kantoor van Weller Wonen en natuurlijk het station van Heerlen. Maar dat is niet vanzelf gegaan. In eerste instantie waren er geen partijen die wilden investeren in het plan. Woningcorporatie Weller Wonen trok de stoute schoenen aan, en besloot dat het project niet alleen zou betekenen dat het stationsgebied zou worden verbeterd, maar dit de hele stad, en dus ook de huurders van Weller Wonen, ten goede zou komen.
Het project kende risico’s die misschien bij aanvang nog niet duidelijk waren en het is de vraag of een woningcorporaties zo’n project anno 2022 nog op deze manier zou kunnen uitvoeren. Toch vindt de huidige directeur van Weller Wonen het vooral moedig dat de corporatie er in is gestapt. Want het resultaat, hoe je het ook wendt of keert, is dat het Maankwartier niet langer wordt geassocieerd met drugs en andere problemen, maar een prachtige entree is van de stad.
             
                              
                                      
                      74	
Het Maankwartier vanuit 
een drone 
FOTO BOB WITJES
09_BRON
75	
H	
eerlen, jaren '90. Als jouw 
route in die tijd 's avonds ? 
of misschien zelfs overdag 
? je langs het station van de 
stad leidt, dan fiets je waar -
schijnlijk een blokje om. De omgeving van 
het station in de Limburgse stad staat be -
kend om drugsproblematiek, vechtpartijen 
en straatprostitutie. In 1996 wordt er zelfs 
een 25-jarige kunstenaar doodgestoken. 	
Bob Witjes
Stationsgebieden zijn door hun goede bereikbaarheid en nabijheid 
van voorzieningen over het algemeen aantrekkelijke locaties om te 
wonen. Corporaties speelden in diverse steden een belangrijke rol 
bij de ontwikkeling van deze gebieden, die zich uitstekend lenen 
voor de verdichtingsopgave die er de komende tijd ligt.  
De overtuiging dat ook een stationsgebied er moet zijn voor alle 
bewoners van een stad klinkt daarbij steeds vaker door. STRATEGIEËN VOOR VERDICHTING
 
Stations gebied 
als kans voor  
verdichting én 
menging	
Een vorm van zinloos geweld die helaas 
kenmerkend is voor de status van het ge -
bied rondom station Heerlen. Het gebied moest worden herontwikkeld. 
Diverse ontwerpen van gerenommeerde  
architecten en stedenbouwkundigen sneu -
velen tot kunstenaar Michiel Huisman een 
plan maakt. In eerste instantie als 
discussiestuk, niet eens echt bedoeld om te 
realiseren, maar wie nu door het Maan -
76	
kwartier ? de huidige naam van het 
stationsgebied ? loopt, zal veel van de 
elementen uit het plan van Huisman her -
kennen. Anno 2022 is het Maankwartier een aan -
trekkelijk gebied met pleintjes, woningen, 
winkels, het kantoor van Weller Wonen en 
natuurlijk het station van Heerlen. Maar 
dat is niet vanzelf gegaan.  In eerste instantie waren er geen partij -
en die wilden investeren in het plan.  
Woningcorporatie Weller Wonen trok de 
stoute schoenen aan, en besloot dat het 
project niet alleen zou betekenen dat het 
stationsgebied zou worden verbeterd, 
maar dit de hele stad, en dus ook de huur -
ders van Weller Wonen, ten goede zou ko -
men. Het project kende risico's die misschien 
bij aanvang nog niet duidelijk waren. Het 
is de vraag of een woningcorporatie zo'n 
project anno 2022 nog op deze manier 
zou kunnen uitvoeren. Toch vindt de hui-
dige directeur van Weller Wonen het 
vooral moedig dat de corporatie erin is 
gestapt. Want het resultaat, hoe je het ook  wendt of keert, is dat het Maankwartier 
niet langer wordt geassocieerd met drugs 
en andere problemen, maar een prachtige 
entree van de stad is.	
Sociale huur  
in een aantrekkelijk gebied
Het Maankwartier in Heerlen is een  
bijzonder project, maar ontwikkelingen 
rondom stations waarbij corporaties zijn 
betrokken, zijn steeds minder vaak uniek. 
In Heerlen werd de corporatie betrokken 
omdat andere partijen zich er niet aan  durfden te branden.  
Juist de populariteit van 
een stationsgebied als 
woonomgeving was een  
reden om maar weinig soci-
ale huur rond een station te 
bouwen. Op papier zijn het 
immers zeer aantrekkelijke 
gebieden. Ga maar na. De 
bereikbaarheid is over het 
algemeen top, want je zit 
immers bij een station. Over 
het algemeen ligt een stati-
on ? zeker een hoofdstation 
van een stad ? ook dicht bij 
het stadscentrum en zijn er 
dus ook veel voorzieningen 
in de buurt. Voor zowel studenten, star -
ters, jonge gezinnen als ouderen zijn dit 
allemaal aantrekkelijke elementen in een 
woonomgeving. Zet je daar woningen 
neer, dan zullen ze bijna als vanzelf als 
warme broodjes over de toonbank gaan. De eigenaar van de grond zal dan ook 
geneigd zijn de hoofdprijs te willen incasse -
ren. Waarom veel geld toeleggen op sociale 
huurwoningen, terwijl je er ook middeldure 
huur en koop kunt neerzetten waarop 
aanzienlijk beter te cashen valt? Toch valt 
daar iets op.	
STRATEGIEËN VOOR VERDICHTING
Het project was minder 
kwetsbaar en hanteer -
baarder geweest als er 
vanaf het begin ook  
andere partijen bij  
betrokken waren
77
STRATEGIEËN VOOR VERDICHTING	
Voor dit artikel keek ik niet alleen naar 
het Maankwartier in Heerlen, maar ook 
naar het stationsgebied van Den Bosch en 
de omgeving van station Tilburg Universi-
teit. In deze gebieden, maar ook in Heerlen, 
werd en wordt niet alleen ingezet op 
verdichting ? logisch vanuit de gedachte 
van binnenstedelijke verdichting ? maar 
óók op menging van koop, middeldure huur 
én sociale huur. De roep om in nieuwbouw -
projecten meer sociale huur op te nemen 
wordt namelijk alleen maar groter. 
Gemeenten acteren hierop en stellen mini -
male percentages sociale huur vast, die ook 
gelden voor stationsgebieden. In Den Bosch bijvoorbeeld wordt bij hui-
dige projecten qua percentage sociale huur 
geen onderscheid gemaakt tussen het stati-
onsgebied en andere gebieden in de stad. 
Dat heeft twee redenen.  Enerzijds wil de gemeente dat het gebied 
representatief is voor de hele stad. Zowel 
mensen met een bescheiden inkomen als 
met een middelhoog inkomen moeten een 
kans krijgen om dicht bij het station te wo -
nen. Anderzijds zou de gemeente ook zich -
zelf in de staart bijten als er minder sociale 
huur wordt neergezet. De gemeente streeft 
naar 30% sociale huur in de hele stad. Ga je 
dan bijvoorbeeld maar 10 of 20% sociale 
huur inplannen rond een station, dan zul je 
elders méér sociale huur moeten bouwen 
wat de menging niet ten goede komt. Dat de 
gemeente ook op zo'n stationslocatie inzet 
op een hoog percentage sociale huur is iets 
van de laatste tijd en was lang niet het be -
leid.
De financiële positie van een 
gemeente
Gemeenten lijken dus welwillend om óók 
? of misschien wel júist ? rondom stations 
ook sociale huur te bouwen, al zijn er bij  deze voorzichtige conclusie ook een aantal 
kanttekeningen te plaatsen. Allereerst is 
voor dit vooral gesproken met corporaties 
die ook daadwerkelijk betrokken waren bij 
projecten rondom stationslocaties. Andere 
corporaties gaven aan niet of nauwelijks 
betrokken te zijn geweest bij recente  
ontwikkelingen rondom stations. In de ge -
meenten waar zij actief zijn, zou het dus 
wel eens heel anders kunnen liggen.  Zo gaven de corporaties in Delft ? een   
 gemeente die al jarenlang kampt met gro -
te financiële problemen als gevolg van zo'n 
groot stationsproject ? aan dat er in die  
gemeente geen geld was om rond het stati-
on sociale huur te bouwen. Het lijkt er dus op dat twee zaken nodig 
zijn. Naast een ideologische drijf veer om 
een gemengde stad te willen realiseren, 
óók in een populair gebied als een stati-
onslocatie, moet je als gemeente ook in de 
financiële 'luxepositie' zijn om sociale huur 
toe te voegen. Gemeenten die deze positie 
niet hebben, konden er ogenschijnlijk 
makkelijk voor kiezen om minder sociale 
huur toe te voegen om het project rendabe -
ler ? of minder verliesgevend ? te maken.  Tegelijkertijd zie je zowel in het maat -
schappelijke en politieke debat de  
nadrukkelijke wens voor meer sociale 
huur. In onder andere de Nationale Presta -
tieafspraken staat het streven om 30%  
sociale huur te bouwen. Het is de vraag of 
je met de keuzes die in bijvoorbeeld Delft 
zijn gemaakt, nu nog weg zou komen. De 
enorme financiële waarde van stations-  
locaties moet daarnaast ook weer niet wor -
den overschat. Uit een studie van het CPB 
uit 2019 blijkt dat investeringen in stati-
onsprojecten niet altijd leiden tot een  
hogere huizenprijs. De corporaties die zijn 
gesproken voor dit artikel zijn bovendien 
duidelijk: áls je als gemeente ook maar
78	
enigszins in de financiële positie bent om 
een fors aandeel sociale huur in een  
stationsgebied te realiseren, dan moet je 
dat doen.
Kans voor verstedelijking
Stationsgebieden worden gezien als kans 
voor verdichting en lenen zich hier ook 
uitstekend voor. Veel woningbouw vindt 
plaats in verstedelijkt gebied. Daar zijn 
voorzieningen al aanwezig en, zeker bij 
stationslocaties, is de bereikbaarheid al  op orde. Niet alleen gebieden rondom 
hoofdstations zijn daarom populair, maar 
ook rondom 'sprinterstations', zoals Delft 
Campus, Utrecht Over vecht, Leiden Lam -
menschans en Tilburg Universiteit. 
Rondom dit laatste station zijn er diverse 
buurten waar de lokale corporatie Tiwos 
bezit heeft. Veel protiekf lats, maar ook 
grondgebonden woningen. Een deel van 
die woningen is de afgelopen jaren geren -
oveerd. Toen bleek dat de gemeente en 
ProRail dit gebied wilden aanpakken om 
 Tiwos-woningen in de naoorlogse Abdijbuurt nabij station Tilburg Universiteit
79
STRATEGIEËN VOOR VERDICHTING	
de toegang van het station naar de
 
universiteit te verbeteren, stapte de  
woningcorporatie even op de rem om te 
bekijken wat er allemaal mogelijk zou 
kunnen zijn. Was het niet beter om de  
woningen en de portiekf lats die er ston -
den, en toch al toe waren aan een opknap -
beurt, te slopen en er méér woningen te -
rug te bouwen? Immers, de locatie rond 
zo'n station leent zich uitstekend voor 
verdichting, zo was de gedachte. Inmiddels is er ruim een jaar gestu -
deerd op alle mogelijkheden en ligt er een 
plan en heeft de corporatie besloten de 
grondgebonden woningen te behouden. 
Tot grote vreugde van de bewoners, wist 
de bestuurder van Tiwos te vertellen.  
De portiekf lats gaan op termijn wel tegen 
de grond en worden vervangen door meer 
woningen. Dat moet dan wel goed gebeu -
ren, aldus de woningcorporatie.  Enerzijds moet er éérst zoveel mogelijk 
nieuwbouw worden gebouwd voor de  
bewoners van de woningen die worden 
gesloopt, zodat zij in één keer naar hun 
nieuwe woning kunnen. Anderzijds moe -
ten er ook minstens zoveel sociale huur -
woningen terug worden gebouwd als er 
nu staan. Dat er dan ook middeldure huur 
en koop wordt teruggebouwd is prima, en 
komt de leef baarheid van de wijk mis -
schien ook wel ten goede. Verdichting 
gaat dus niet alleen over meer woningen, 
maar ook het aanbod dat je bouwt en het 
proces zijn van belang. Ook rond het station in Den Bosch 
wordt nadrukkelijk ingezet op verdich -
ting. Hier speelt mee dat er in de stad veel 
nieuwbouw nodig is en dit vooral binnen -
stedelijk moet worden gerealiseerd. Waar 
in het verleden de woningcorporaties nog 
wel eens achter het net visten, zijn ze nu 
steeds beter betrokken bij de projecten.  Dat komt de menging ten goede, maar ook 
de kwaliteit van het gebied. Door eerder 
betrokken te zijn bij een project kun je er 
voor zorgen dat er niet alleen 30% sociale 
huur komt, maar dat die woningen ook 
kwalitatief goed zijn. Met alleen een  
afspraak over een percentage loop je het   
 risico dat de sociale huurwoningen ? 
waar niet echt op wordt verdiend door 
ontwikkelaars ? alleen kleine studio's 
worden zodat zoveel mogelijk ruimte  
ontstaat voor dure koop.  	
Kansen voor corporaties rond 
om stations
Door de verdichtingsopgave, de aantrek -
kelijkheid van stationslocaties en de 
steeds nadrukkelijkere wens voor 30%   
 sociale huur in de hele stad, lijken er veel 
kansen te liggen voor corporaties om ook 
rond stationslocaties sociale huur te bou -
wen. Corporaties worden dus niet langer 
gezien als 'last resort' als de markt niet 
wil, zoals bij de ontwikkeling in Heerlen 
misschien het   geval was, maar als  
nadrukkelijke partner bij het creëren van 
een verdichte én gemengde wijk rond sta -
tions. Goede afspraken met de gemeente, 
bouwbedrijven én spoorbedrijven zijn wel 
nodig. Sowieso is het verstandig om een 
groot project niet ? zoals in Heerlen ? min 
of meer alleen op te pakken. Want hoewel 
het daar goed ging, was het project  
minder kwetsbaar en hanteerbaarder  
geweest als er vanaf het begin ook andere 
partijen, zoals bijvoorbeeld collega-  
corporaties en marktpartijen, bij betrok -
ken waren geweest. 
Dit artikel is gebaseerd op contacten met diverse 
corporaties en gesprekken met Henk van Erp 
(BrabantWonen), Barry Braeken (Weller) en René 
Scherpenisse (Tiwos).                  
                 
                                
Reacties
Pim van Riet - Varimobred B.V. 02 juli 2023 11:28
Ik ben als inwoner wonende dicht bij de Spoorzone waar al jaren gedoe is over hoe enz te bouwen. Het gaat om zo'n 7 ha grond dat heringedeeld dient te worden. Oogmerk zo'n 500 tot 1.000 met differente bebouwing. Een autoluwe inrichting enz
Pim van Riet - Varimobred B.V. 02 juli 2023 11:28
Ik ben als inwoner wonende dicht bij de Spoorzone waar al jaren gedoe is over hoe enz te bouwen. Het gaat om zo'n 7 ha grond dat heringedeeld dient te worden. Oogmerk zo'n 500 tot 1.000 met differente bebouwing. Een autoluwe inrichting enz