'?^^IHIIi^^11691^011 en ^nHe(tu>ttvan PIETER SCHOEN & ZOON N.V.,ZAANDAM, geven een voornaam aan-zien, gepaard aan groote duurzaamheid.Deze producten bezorgen den schitdereen tevreden clientele!1 2 kleuren SUndgroenVraagt onzttnleuwe kleurenkaartCollect!* 19363 kleuren6 kleuren3 kteuren3 kteuren1 kleurAntiekwitStandbruinStandroodStandblauwStandzwartPIETER SCHOEN & ZOON N.V.VERF- EN VERNISFABRIKANTEN - ZAANDAM'"*''>;o^oo^''-.^^^^-' .vet-9'v4 oot* ' .v-.-.vs^eaeva'\oPIETER SCHOEN & ZOON N.V.VERF- EN VERNISFABRIKANTEN - ZAANDAMGEWAPEND ASBEST-CEMENT?TERMORCO?N.V. Industrieele en Handelmaatschappij?TERRANOVA?Noorderweg 52A - Telefoon 8581 HILVERSUMFabrikante van ,,TERMORCO"BUIZEN - KOKERS ^ Speciale SCHOORSTEENKANALEN(00k DUBBELWANDIGE) ^ WASEMKAPPEN en KANALENVENTILATIE-LEIDINGEN ONTLUCHTINGSKOKERS.BOUWBEDRIJFH.VANSAANEOvertoom 268-270 AMSTERDAM . W.WONINGBOUWP. A. BOS P.Azn.ZEIST Boschkant 6Vlamoven-straatklinkersm Diverse soortenVIamovics(Drooggeperste Klinkerkeien)voor Wegen, Dijkbeglooi'mgen,Kademuren en BrugpellersGebakken Tegels20 X 20 X 5 cM.voor Plantsoenen en TrottoirsTijdschriftvoor Volkshuisvesting en Stedebouw^Orgaan van het Nederlandsch Instituut voor Volkshuisvesting en Stedebouw enden Nationalen Woningraad, Al^emeenen Bond van WoningbouwvereenigingenRedactie: H. P. J. Bloemers, J. Bommer, Jhr. M.J.I, de Jonge van Ellemeet, Ir. L. S. P. Scheffer,Ir. P. Bakkcr Schut, Mr. J. Vink, Ir. J. M. A. ZoetmulderAdres Toor Redactie en Abonnementen: Kloveniersburgwal 70, Amsterdam C, Telefoon 40588Advertenties: Keizersgracht 188, Amsterdam C, Telefoon 49128Dec. 193819e JaargangNo. 12MaandbladOfficieele mededeelingenNederlandsch InstituutCommissie leidraad uitbreidingsplannenNaar aanleiding van een vraag uit de praktijk heeft hetdagelijksch bestuur een commissie ingesteld ter bewer-king van een leidraad voor uitbreidingsplannen, meer inhet bizonder voor kleine gemeenten. Deze commissiezal geen zelfstandige publicatie bewerken, maar den ge-ruimen tijd geleden door de Vaste Commissie voor Uit-breidingsplannen samengestelden leidraad aan een her-ziening onderwerpen. De Vaste Commissie heeft decopy van dezen leidraad hiertoe welwillend ter beschik-king gesteld.De Commissie is als volgt samengesteld: Jhr. Ir. G. deGraeff, Voorzitter, Mej. Ir. E. F. van den Ban, Mr. A.J. Backer, Jhr. M. J. I. de Jonge van Ellemeet, Ir. P. K.van Meurs, leden, Ir. W. A. C. Herman de Groot, lidteyeiis secretaris.LeziitgDe Heer J. M. de Casseres zal vermoedelijk in Januarieen lezing met lichtbeelden houden voor de leden vanhet Instituut over zijn reiservaringen op stedebouwkun-dig gebied in de Vereenigde Staten. Nadere bizonder-heden zullen den leden op de convocatie voor deze bij-eenkomst worden medegedeeld.Verglag PraeadviezenvergaderingDoor een omwisseling van de copy voor dit en het vol-gende nummer van het Tijdschrift is het mogelijk ge-worclen het verslag van de op 12 November 1.1. gehou-den praeadviezenvergadering over ,,De Volkshuisves-ting ten plattelande" nog in dit nummer af te drukken,in afwijking van de daarover in het vorige nummer op-genomen mededeeling.Bizonder tijdschriftnummer over de randbebouwingZooals in het vorige nummer reeds met een enkel woordis aangeduid heeft de Redactie het voornemen een num-mer van het Tijdschrift geheel te wijden aan een bizon-der onderwerp, en wel aan de randbebouwing nabijsommige steden. De verschijning van dit nummer is vanDecember tot Januari a.s. uitgesteld.Woningbouw op Landlust te Amsterdam voorde Algemeene Woningbouwvereenigingdoor Ir. G. VersteegDeze bouw omvat 244 woningen waarvan 2 met winkel,aan de Willem de Zwijgerlaan. De plannen voor dezenbouw werden ontworpen door het architectenbureau G.Versteeg.Voor de toelichting wat betreft de verkaveling in openbouwblokken mag ik verwijzen naar het September-nummer 1937 van dit Tijdschrift, waarin de indeeling enhaar geschiedenis uitvoerig is weergegeven bij de publi-catie van den bouw op Landlust voor de Woningbouw-vereenigingen ,,Het Westen", door architectenbureauMerkelbach en Karsten.Hoewel door de omstandigheden de bouwblokken watlang zijn geworden, mogen we Merkelbach en Karstendankbaar zijn voor de groote verbetering door hen ver-kregen t.o.v. de oorspronkelijke verkaveling.Buiten de door hen genoemde voordeelen is van veelbelang het thans voor vele woningen verkregen vrijeuitzicht door de open kopeinden aan de Willem deZwijgerlaan. Ook de ligging van de eerste woonlaagop 1.70 m boven de straat is zeer prettig. De gemeen-schappelijke binnentuin is een groote verbetering ver-255Artikeler^-rm^^MMMkZfiil!V 0 0 k U ? ? Lmm-^I 1MMMM\iA l^/iSA&mHO H H { D [KXTHUOKJ A TIM256 P U7T{(i 60 N 6 5 OUT UMIHgeleken bij het systeem ,,iedere benedenwoning zijneigen tuintje" en geeft den bewoners veel voldoening.De voorloopige opdracht dateert van December 1932.De lange wachttijd tot de verleening van het Rijksvoor-schot is benut voor de bestudeering van de economischemogelijkheid om in de goedkoope arbeiderswoning cen-trale verwarming en warmwatervoorziening, benevensstalen ramen en deurkozijnen toe te passen.Mede door de lage materiaalprijzen zijn deze wenschenin vervulling kunnen gaan. De kosten van de centralevoorzieningen bedragen per jaar f 70.?-- a f 80.^-- perwoning, waarvoor onbeperkt warmwatergebruik indouche en in keuken, en een ruim berekend radiator-oppervlak in de woonkamer en eventueel in de kleinekamer ernaast wordt geleverd. Volgens een enquete,door het bestuur onder de bewoners van bestaandeblokken gehouden, komen deze in dit nieuwe blok nietop extra kosten, besparing aan gas en badhuiskostenmedegerekend. Op 21 Augustus 1936 kon eindelijk deaanbesteding plaats vinden. Laagste inschrijver was deHeer D. van Schaik uit Naarden voor f 542.000.^--.Eenige dagen later, dus nog voor de gunning, volgdede devaluatie van den gulden, waarop de aannemermededeelde zijn aanbod niet gestand te kunnen doen.Op f 596.000.^-- werd overeenstemming bereikt (10%verhooging), welk bedrag nog net onder het toegestanevoorschot bleef. De mS prijs is f 9.09. De stichtingskos-ten bedragen inclusief kelder en meer werk rendf 660.000.^--\ d.i. per woning f 2700.^-- en met inbegripvan de centrale voorzieningen f 3000.^-- per woning.Het Rijksvoorschot bedraagt 90% van de stichtings-kosten tegen 4%, 10% komen uit eigen middelen tegen2% rente, terwijl de stichtingskosten voor de centraleverwarming en de warmwatervoorziening uit het ge-meenschappelijk Volkshuisvestingsfonds zijn verstrekten in 25 jaar worden afgeschreven.De erfpacht bedraagt f 1.70 per m~, hetgeen neerkomtop f 0.60 per week per woning.ALKASITCELLULOSELIJMHet IDEALE BINDMIDDEL voorLijm- of Waterverf - Kalken Kalkverven - PIastiekALKASIT is een steeds meetopgang makend materiaal.ALKASITCELLULOSE-LIJMeen materiaal dat vertrouicenverdient!Volkomen neutraal Groote dekkrachtAbsoluutkalkbestendig OngegrcnsdGroote bindkracht houdbaark&mi,.Temponeerenk^ .^ly^^^UkLuL.^.^Kammen Plamuren Wikkelen WalsenN.v. ,,DE ATLAS' _ff Afd, Kleefstoffen ^ TeL 1077 ^ DELFTFORTOLIETBeton-Emaillede beste naadlooze WAND-BEKLEEDING voor gang- entrappenhuislambris, douche-cellen, badkamers en keukens.hard -- makkelijk afwaschbaar --krimpscheurvrij -- glad en hygie-nisch -- in alle gewenschte kleurenvele jaren houdbaar en kleurechtalreeds toegepast o. a. door:Patrimoriium, Amsterdam .... 1200 m^Mij. tot het Verkrijgen van Eigen[Von., Amsterdam 5400 m^Mij. V. Volkswoningen, Rotterdam 6.S00 m^Ceiitr. WoiiiiiSsticlitiiiS, Arnliem 6800 m^Woiiingbouwver. ,,'t Westen",Amsterdam 7000 m^Alii. Woiiiiigboitwver., Amsterdam 2000 m^Woningbouwoer. ,,Amsterdam-Z"Amsterdam 5000 m^Inlichtingen, monsters, prijsopgave.N.V. Nederl. Fabriek van Betonemaille,,FORTOLIET"Groeneweg 52 - Utrecht - Tel. 10914 - 10 jaar ervaring !NVMET5EL5TEENyHANTG'DN6ELDEN55TEENFABRIKANTEN-- N'/MEGEN ~NIJMEGENAMSTERDAMUTRECHTDEN HAAGA L M E L OHoofdkantoorParkweg 96-102 .Bijkantoren:Joh. Verhulststraat 76 ,Telefoon 23641-42. . Telef. 94434Westerstraat 5 Telef. 148532e Louise de Colignystraat 154 Telef. 720772Boddenstraat 80 Telef. 3432ROTTERDAM Telef. 69170EINDHOVEN Willem de Zwijgerstraat 55 . Telef. 5893LONDEN Telef. 2285(Museum)FRANCO-LE VBRING per eigen DIESEL TRACTIEUNEEDITVlfASCHBARE MUURVERF (Nieuw Procede)VOOR BINNEN EN BUITEN OP lEDEREN ONDERGRONDVERFFABRIEKEN N.V. RESINK - HAARLEM - LEIDSCHEVAART 574ij vaststeliing van een objectieve huurmoet dikwijis het gemeentelijk orgaan van armenzorg voor sommigeneen deel van de huur gaan beta.en, waardoor de subjectieve huur-bijdrage door een a^hterdeur naar binnen gehaald wordt. Dat dit ge-beurt in den vorm van armenzorg is in sociaal opzicht en ten aan-zien van de tinancieele consequenties voor de gemeenten niet goedte keuren.Aangezien door bouw van huurwoningen het aantal eigen arbeiders-woningen niet mag worden gedrukt, is spr. tevens voorstander vanuitbreiding van de toepassing van de Landarbeiderswet tot anderendan zuivere landarbeiders. Met zijn de betere elementen, bij wie dewensch leett naar een woning met zooveel grond dat het gezin daar-van het noodige kan betrekken.De Heer Bloemers aanvaardt dankbaar de rectificatie van den HeerBakker betrettende den pouw van plaatsjes op reeds te voren ver-worven grond. De opvatting van spr. was gegrond op een blijkbaardoor misverstand geschapen ervaring, ondersteund door de bewoor-dingen van art. 13 der wet.Vervolgens noemt de Heer Bloemers de z.g. E.W.P. regeHng. Inde Inspectie Groningen en Noord-Drenthe is deze sinds 1927 twee-maal toegepast. WeUicht is de toepassing van deze gezonde rege-Hng soms belemmerd door de bepaling dat de helft van de bijdragea fonds perdu voor rekening van de gemeente komt. Mogelijk ach-ten voorts sommige plattelandsraden de toekenning van zulk eenbijdrage een persooniijke bevoordeeling. Hiermee komt de HeerBloemers op de al te rustieke wijze, waarop de tallooze kleine ge-meenten in Nederland bestuurd worden. Als voorbeeld noemt spr.een Drenthsche gemeente, waar blijkens een dagbladbericht ge-meentelijke woonschepen en woonwagens aanwezig zijn.Bij een doelmatige indeeling van ons land in grootere gemeentenmet ruimdenkende bestuurders en goed-geoutilleerde diensten zoudende belangen van de volkshuisvesting op andere wijze gediendworden. ^ _iDe Heer J. A. M. BRUINEMAN spreekt zijn dank uit voor de uit-noodiging van het bestuur, die hem in staat stelt voor een zoo des-kundig college op te treden. Spr. wil volstaan met enkele puntenaan te stippen.AUereerst het steisel van huurkoop, dat spr. in zijn praeadvies heeftaanbevolen. Het is hem bekend dat men daarmee in de gemeenteTegelen weinig succes heeft gehad. Men heeft daar echter hetongeluk gehad te bouwen in den allerduursten tijd, met het gevolgdat men huren moet vragen, die voor plattelanders eenvoudig onbe-taalbaar zijn. Hierin ligt een vingerwijzing dat men met de toepas-sing van dit steisel niet moet beginnen in tijden dat het goed gaat.Zijn de huren, die bedongen moeten worden, in den huidigen tijdbetaalbaar, dan mag verwacht worden dat er goede kansen zijn datzij ook in de toekomst voor de bewoners te dragen zuUen zijn.Verder brengt spr. in herinnering dat hij in zijn praeadvies eropgewezen heeft dat de gemeenten vermoedelijk elders goedkooperkunnen leenen dan bij het Rijk, dat voor de Woningwetvoorschottennog 4 % in rekening brengt. Inmiddels is hierin door de renteverla-ging van deze voorschotten tot 3H % voorzien.In de derde plaats vestigt de Heer Bruineman de aandacht op decijfers, waarmee de Heer Zoetmulder de slechte woningtoestandenop het platteland heeft gedemonstreerd. Daarbij doet zich het eigen-aardige verschijnsel voor dat het niet voornamelijk de groote ge-zinnen zijn, die onder het tekort aan slaapgelegenheid lijden. Spr.vraagt zich af hoe dit te verklaren is.In elk geval is uit de verzamelde gegevens voldoende duidelijk ge-worden dat de woningtoestanden ten plattelande zeer veel te wen-schen overlaten.AANTAL PLAATSJES IN ELKE OEMEENTEUITQEQEVEN INQEVOLQEDE LANDARBEIDER5WETTOESTAND OP I NOVEMBER 1938I PLAATSJE? lO PLAATSJES 50 PLAATSJESVersing praeadviezen-vergadering265Verslag praeadvi'ezen-vergadering266De Heer Mr. A. F. KAMP is erkentelijk voor de hem verstrekteuitnoodiging. Spr. heeft zich beijverd, wat hij aan kennis en erva-ring heeft kunnen verzamelen, neer te leggen in zijn praeadvies.Daaraan heeft hij thans slechts weinig toe te voegen.Spr. heeft in zijn praeadvies een poging gedaan om voor de provin-cies, die hem waren toegewezen, een vergelijkend overzicht samen testellen van de toepassing van Woningwet en Landarbeiderswet inverhouding tot den totalen woningvoorraad. Dit is niet geheel mo-gelijk geweest, aangezien de woningvoorraad voor de onderscheidenegemeenten niet onmiddellijk op te geven is. Spr. had met dit over-zicht de bedoeling nader te doen zien dat men bi] de regeerings-maatregelen te veel naar de stad en te weinig naar het plattelandkijkt. Ditzelfde blijkt cok uit de bepaling dat een werklooze, die eeneigen woning bcwoont, niet in de steunregeling wordt opgenomen,voordat hij zijn eigen woning grootendeels opgeteerd heeft. Ditstandpunt neemt men thans cok in ten aanzien van de werkver-schaffing. Dit leidt tot het weinig verheffende gevolg dat een arbei-der, die een ingevolge de Landarbeiderswet gebouwde woning bezit,door het Departement van Sociale Zaken gedwongen wordt dezewoning met een hooge hypotheek te bezwaren.Spr. wijst vervolgens op de kaart van de verspreiding der Land-arbeiderswetwoningen, die zijn betoog op welkome wijze demon-streert.Op twee zaken heeft spr. in zijn praeadvies vooral de aandacht wil-len vestigen; op de werking van de Landarbeiderswet en op deesthetische verzorging van den bouw. Het laatste wordt veelal nietzwaar genomen. Spr. denkt hier anders over en heeft daarom eenkrachtiger positie voor de adviescommissies bepleit.De VOORZITTER wil, alvorens gelegenheid te geven voor de ge-dachtenwissehng, mededeelen dat juist dezen morgen een nieuwecirculaire van den Minister van Binnenlandsche Zaken is versche-nen, die het mogelijk zal maken woningen voor groote gezinnen tebouwen met financieele hulp van het Werkfonds, waarbij de extra-bouwkosten als een bijdrage a fonds perdu kunnen worden ver-strekt.De f-Ieer Mr. J. KRUSEMAN, die vervolgens het woord verkrijgt,verklaart van de gepubliceerde studies met belangstelling kennis tehebben genomen. De moeilijkheid bij de bestudeering van dit vraag-stuk schuilt in het gemis aan gegevens. Bi] verder onderzoek in dezerichting zal men voor oogen moeten houden dat de woningtoestan-den in verschillende streken niet te veel over een kam mogen wor-den geschoren. Die toestanden loopen zeer uiteen en daarom beveeltspr. voor de verzameling van meer gegevens de methode der mo-nografieen aan, waardoor men beschrijvingen zal verkrijgen van dewoningtoestanden in de verschillende streken.Spr. brengt vervolgens in herinnering de herdenkingsrede, welke hijin 1930 bij het 123^-jarig bestaan van het Instituut heeft gehouden.Daarin heeft spr. reeds als een leemte in onze Woningwet genoemddat deze -- anders dan in Belgie .-- slechts den collectieven eigen-dom bevordert. Voor de steden is dit te begrijpen, immers een goedonderhoud van de woningen en een behoorlijke exploitatie is daaralleen op die wijze gewaarborgd. Bovendien wordt hierdoor hetgevaar ondervangen dat de woningen door overdracht in handenvan particuliere exploitanten zuUen geraken. Waar de etagewoningbestaat, is trouwens de coUectieve eigendom de eenig mogelijkerechtsfiguur.Op het platteland zijn echter vele ,,kleine luyden", die gaarne eeneigen huisje bewonen, dat in hun farailie vererfd kan worden. Nuhebben wij vroeger de premieregeling gekend, die op het plattelandden bouw van cottages heeft bevorderd, maar deze dienen voor eengeheel andere categoric van de bevolking. Daarnaast opent hetWoningbesluit tegenwoordig de mogelijkheid tot overdracht vanden eigendom van de woningen aan de bewoners. Het bezwaar hier-van is dat men op deze wijze de vereeniging uit elkaar trekt. Dezeregeling is dan ook minder praktisch dan een, waarbij de indivi-dueele eigendom van den aanvang af bestaat.In Belgie wordt dit mogelijk gemaakt door credietverleening van deRijkspostspaarbank door tusschenkomst van de z.g. societes inter-mediaires. Men moet dan 10% zelf bijdragen.Intusschen mag niet uit het oog worden verloren dat de toestandenin Belgie zich niet geheel laten vergelijken met die ten onzent.Men heeft in Belgie een zeer dicht spoorwegnet, waardoor, opgrooter schaal dan hier het geval is, de fabrieksarbeiders op hetplatteland kunnen blijven wonen. Terloops zij opgemerkt, dat vanarbeiderszijdp tegen het bevorderen hiervan wel het bezwaar aange-voerd is, dat de arbeiders. die buiten wonen, niet aan het vereeni-qingsleven zouden kunnen deelnemen.Spr. komt vervolgens op de Landarbeiderswet van 1918, waarvande uitvoering is toevertrouwd aan de departementen van Economi-sche Zaken en Financien. De wet richt zich tot de meergegoedearbeiders, hetgeen hieruit blijkt dat zij Vio van het benoodigdekapitaal, d.i. naar de oorspronkelijke bedoeling ca f. 400, zelf moe-ten bijdragen, waarna de rest door een hypothecair voorschot kanworden aangevuld. Het landbouwbelang staat bij deze wet geheelop den voorgrond. Spr. zou het van belang achten voor de volks-huisvesting als de toepassing van de Landarbeiderswet werd over-gebracht naar het Departement van Binnenlandsche Zaken en hettoezicht werd opgedragen aan de Inspectie voor de volkshuisves-ting. Een klein bezwaar tegen deze verandering zou zijn, dat deInspectie dan ook te maken zou krijgen met de uitgifte van los landin pacht, die mede onder de Landarbeiderswet valt, maar dit achtspr. geen groote moeilijkheid.Voorts bepleit de Heer Kruseman uitbreiding van de toepassing derLandarbeiderswet tot anderen dan landarbeiders. Men zal aanvoerendat het moeilijk valt om geld los te krijgen voor deze doeleinden.Maar men mag niet uit het oog verliezen dat woningbouw en krot-opruiming ook een vorm van werkverschaffing kunnen zijn.Vervolgens wijst de Heer Kruseman op het gebrekkig bouwtoezichtten plattelande. Het denkbeeld om de gemeenten van Rijkswegevoor dit doel te subsidieeren zal thans wel moeilijk te verwezenlijkenzijn. De samenvoeging van gemeenten is in dit verband van grootbelang. Spr. wijst op het groote aantal gemeenten beneden 10.000inwoners, dat door een der praeadviseurs is genoemd. Ook anderebelangen dan die van de volkshuisvesting zouden door samenvoe-ging gebaat zijn. Van beteekenis is, dat door de wljziging van deGemeentewet van 1931 de gelegenheid is ontstaan voor de Regee-ring om zelf het initiatief hiertoe te nemen.Ten slotte stelt spr. met ingenomenheid vast dat de aan het lichtgebrachte slechte woningtoestanden een nieuwe aanwijzing vormenten gunste van de instelling van Woningcoramissies. De onbewoon-baarverklaring en de woningverbetering ingevolge de Woningwetworden op het platteland sedert de opheffing der Gezondheidscom-missies verwaarloosd. Spr, herinnert aan het rapport inzake deWoningcommissies van een commissie uit het Instituut, waaraanspr. heeft medegewerkt, en geeft uiting aan de hoop dat het bijeen-brengen van meer feitenmateriaal ertoe zal leiden dat de artt. 24aen 32a der Woningwet, die nu een doode letter zijn, tot leven zul-len komen.De Heer Ir. F. B. J. M. MOUBIS, Inspecteur van de Volkshuis-vesting in Limburg, betuigt zijn dank aan het bestuur dat het ditonderwerp aan de orde heeft gesteld. Het artikel van den Heer Zoet-mulder heeft doen zien dat uit de gegevens, die het Centraal Bureauvoor de Statistiek verzamelt, veel te putten valt. Spr. zou het vanbelang achten, indien aan het Centraal Bureau werd gevraagd bijde Volkstelling van 1940 de gegevens nog wat meer in den breedeuit te werken.De praeadviseurs zijn in sommige opzichten in details afgedaald, diespr. liever buiten beschouwing zou willen laten. Dit geldt voor dedrinkwatervoorziening en voor de schoonheid, hoe belangrijk beideonderwerpen ook zijn.De Heer Moubis heeft zich de vraag gesteld hoe het komt dat wijzoo weinig van het platteland weten en dat daar zoo weinig ge-beurt, en noemt als eerste oorzaak de opheffing van de Gezond-heidscommissies. Dezen hebben goed werk gedaan; ze vormden deschakel met de Inspecteurs. Het is jammer dat sedert de opheffingzooveel tijd verloopen is, waardoor het moeilijk is bij wederinstel-ling aan te sluiten bij de oude commissies. Spr. vindt het van grootbelang dat met alle middelen getracht zal worden de commissiesopnieuw in het leven te roepen.Een tweede oorzaak is het gemis aan goed bouw- en woningtoe-zicht. Ook in de steden is dit niet altijd in orde, maar op het platte-land is de toestand heel erg.Wat de verzameling van gegevens betreft, acht spr. het wenschelijkdat de enquete wordt uitgebreid tot alle plattelandsgemeenten endat het onderzoek door het Rijk zal geschieden met controle vandp antwoorden.Ten aanzien van den woningbouw noemt spr. vooreerst den bouw,gepaard met krotopruiming. Deze werkt in Limburg zeer goed. Spr.heeft hierbij nooit een streven bij het Departement opgemerkt ommeer naar de financien te kijken dan naar het belang van de volks-huisvesting. Bij den woningbouw zonder krotopruiming laat spr.buiten beschouwing de vraag of ook hiervoor bijdragen moetenworden beschikbaar gesteld; immers dit is een kwestie van regee-ringsbeleid. In dit verband moet tevens genoemd worden de nieuwecirculaire in het belang van den woningbouw voor groote gezinnen.Naast de Rijksregelingen staat de mogelijkheid voor de gemeentenCOMMERCIEELE MEDEDEELINGEN (Baiten verantwoovdelijkheid van de redactie)Van de Slotenfabriek
Reacties