Orgaan van het Nederlands Instituut voor Volkshuisvestingen Stedebouw en van de Nationale Woningraad, waarin opge-nomen de mededelingen van de Rijksdienst voor het NationalePlan, en tevens gewgd aan de WederopbouwMaart 1956 37e Jaargang no ?}E B|I?PTM"W.vandeKampAlles op het gebied van MEETGEREEDSCHAPPEN o.a. Regentesseiaan i87Waterpasinstrumenten en Theodolieten (fabrikaat: O. Fennel-Kassel) 's-GRAVENHAGEJalons, Waterpasbaken, linnen en stalen meetbanden, pentagon prisma's enz. Tel. 399208 (K 1700)Een blik in de toekomstberust nimmer op feiten. Uw oordeel vanstraks over de eigenschappen van HASCO-RELiEF als artistieke wandbekleding is ihansnog onbekend. W6l kunt U afgaan op deervaringen van architecten,, die tientallenjaren dit product lateri foe,passen. Opdrach-ten, die zlch BLUVEND hejrhalen, sprekeneen duidelljke taal. ;; ' '; mSohreutter's lakfabrieken-SohoonhovBt, HollandSCHEWIL V.V. ISOLATIE KANAALPLATENSPECIAAL VOOR DAK-ISOLATIEEen succes dat nog nooit is bereikt opisolatiegebied!Vlas-afvallen zijn goudkleurig,Schewil v.v.-isolatie is GOUD!Vlakke platen 120 en 125 x 50 cm, 3-5-7cm dik; kanaalplaten 7 cm dik.sUwiilaienldliriek WILIL^ Delft n.v.Fabrieken, eh Vantbor: ETIEN, N.Br. -- Telefoon 572tIETERNITMASSIEF Ini voor vensterbanken ^^^^HiilH traptreden ^^^^^//l/'l schoorsteenmantels ^^^^^//l|fl In div. kleuren op maat geleverd ^^^^|H||HIM.VDFFERHAIJI&CDKBYTEKD/tl%f TEL. IIB940(2M,.)MakelaarskantoorA.W.VAN VLIETKorte Tiendeweg 10 - GOUDA - Telefoon 3509belast zich gaarne metKOOP, VERKOOP, TAXATIES en BEHEERvan ONROERENDE GOEDERENHypotheekbemiddeling en alle verzekeringenALPHAMUURVERVEN50 Jaarervaring ....en ervaring is niet teyervangeni:rnALPHAis onbetv^ist de meest geschiktemuurverf voor binnenwerk enwordt zeer gunstig beoordeelddoor het verfinstituut T.N.O. teDelft.WasbaarOnverxeepbaarZuurbestendigVERFFABRIEK ALPHAv/h Gebr. Klaverweiden N.V. Alphen a.d. RijnTelefoon K 1720-2192H.J.B,KRAIJEMAEmmastraat 9SCHIEDAMTelefoon65364-65825* Zandstralen* SchoperenVERHUUR COMPRESSORENTel.773121 ,,CETRA" Tel.773832DE CARPENTIERSTRAAT 254 -- DENHAAGVerwarming - Oliestook - LuchtFahrieksinstallaties ens.Tijdschrift voorVolkshuisvesting en StedebouwOrgaan van het Nederlands Instituut voor Volkshuisvesting en Stedebouw en de NationaleWoningraad, Algemene Bond van Woningbouwverenigingen, waarin opgenomen de mede-delingen van de Rijksdienst voor het Nationale Plan, en tevens gewijd aan de WederopbouwRedactie: Mr. H. W. Bloemers, J! Bommer, Jhr. M. J. I. de Jonge van Ellemeet, B. Merkelbach, Mej. Mr. H. ]. D.Revers, Ir. L. S. P. Scheffer, Dr. Ir. F. Bakker Schut, Drs. H. van der WeijdeAdres voor Redactie en Abonnementen: Lange Voorhout 19, 's Gravenhage, Telefoon 184225Advertcnties! Keizersgracht 188, Amsterdam-C, Postgiro nummer 113028, Telefoon 49128 ('s avonds: Haarlem, Orion-weg 119, Telefoon K 2500 25560)maart 195637e Jaargang -- No 3MaandbladOfficiele mededelingenNederlands InstituutHudig-medailleHet bestuur van de Mr. D. Hudig-stichting heeft besloten deHudig-medaille voor verdienstelijke arbeid op het gebied vande volkshuisvesting en de stedebouw toe te kennen aan deHeer Jhr. M. J. I. de Jonge van Ellemeet.De uitreiking zal plaats hebben in een ledenvergadering vanhet Instituut op 12 april a.s. (zie beneden).LedenvergaderingDe leden hebben een oproep ontvangen voor een vergaderingop 12 april a.s. om 2 uur bij het Institute of Social Studies,voormalig Paleis Noordeinde (ingang Molenstraat 27), denHaag. in deze vergadering zal in de eerste plaats de uitreikingvan de Hudig-medaille plaats vinden en verder zal zij gewijdzijn aan een bespreking van het onderwerp ,,De stad enhaar omgeving". De keuze van dit onderwerp hangt samenmet de behandeling daarvan op het a.s. Congres van de In-ternational Federation for Housing and Town Planning teWenen (22 tot 28 juH 1956).De Heer Ir. K. P. van Meurs, die het Nederlandse rapportvoor dit Congres heeft samengesteld, heeft zich bereid ver-klaard het onderwerp in te leiden.Enkele aspecten van het streekplan voor Noord-West Overijsseldoor Ir. A. KraayenhagenHet gegevenDe kop van Overijssel is een gebied met een bewogen geschie-denis en met sterke belangentegenstellingen. In de loop dereeuwen is de streek vele malen ingrijpend van gedaantegewisseld. En ook nu weer staat het noordwestelijk deel vanOverijssel aan het begin van grote wijzigingen in het totalelandschapsbeeld.Oorspronkelijk een gebied van dichte bossen, werden op dehogere randen -- de streek heeft n.l. een komvormige ge-daante -- op de keileemruggen en langs de enkele beekdalenopen plaatsen in de dichte bebossing gehakt en ontwikkeldenzich naast de jacht de eerste agrarische activiteiten. Totdatontdekt werd dat van de grond brandstof kon worden ver-vaardigd. Toen werden in het weinig toegankelijke land deeerste sloten gegraven voor het turf-transport.Waren de Linde in het noorden, de Aa in het midden en deWannepe in het zuiden oorspronkelijk de enige waterlopen inhet overigens droge land, door de verveningen op steeds gro-ter schaal ontstond, eerst in het zuiden, later ook meer naarhet noorden, een typisch sloten-landschap.De opbrengsten van de turf werden hoger gewaardeerddan het verlies aan grond; de sloten w^erden breder en delandtongen tussen de trekgaten smaller tot de stormen hetland teisterden, de smalle grondstroken en zelfs hele dorpen(cm. Beulake) in het water verdwenen en de plassen, wijdenof wieden geheten, werden gevormd. Het slotenland was eenmerengebied geworden. Waar het water niet te diep was,voltrok zich het verlandingsproces via drijvende water-planten, naar rietvegetatie, ten slotte kraggen met hier en daarelzenopslag.Tot enkele decennia geleden was de karakteristiek van N.W.Overijssel: een hoge rand met schaarse wegverbindingen eneen laag moerassig midden, waar slechts verkeer te watermogelijk was. Deze volkomen orientatie van de bevolking vanhet land van Vollenhove op het water heeft geleid tot demerkwaardige water-streekdorpen, waarvan Giethoorn, Belt-Schutsloot, Dwarsgracht en Kalenberg de meest bekendevoorbeelden zijn.Was enerzijds het moerassige midden door zijn flora en fauna(purper-reigers) een unicum in west Europa, dat zijn equiva-lent slechts vindt in de Rhone-delta, andererzijds waren de ver-spreide ligging van de hooilanden en het watertransport medeoorzaak van een steeds dalend welvaartspeil van de landbou-wende bevolking. Uit natuurbeschermingsoogpunt beschouw^d,kon het gehele land van Vollenhove als een groot natuur-reservaat worden aangemerkt. Vanuit de hoek van het vreem-delingenverkeer en de recreatie kwam het verlangen naar vo-ren in de plassen met het omringende landschap en in denederzettingsvormen van de water-streekdorpen zo w^einigmogelijk wijzigingen aan te brengen. De ,,landbouw" pleittevoor inpoldering en weg-orientatie in de plaats van het on-economische verkeer te water.Omstreeks 1920 werd de drang naar landaanwinning en naarverbetering van de agrarische bestaansbronnen zo sterk, datverschillende wijzigingen werden gebracht in de waterstaat-kundige toestand. Ook werd, binnen het kader van de werk-verruiming, in 1928 een begin gemaakt met de aanleg vaneen proefpolder ten westen van Giethoorn.In 1942 werd door de Rijksdienst voor het Nationale Plan aan 37ArtiVeJen.-.--x{-nI...\\^C-it*. .\ 'W' .?VAfb. 1. Noord-West-Overijssel voor de totstandkoming van de Noord-Oost PolderIn het lage midden nog grote oppervlakten kraggenland met liitsluitend op watertransport aangewezen streekdorpen.hoger gelegen randen en keileeraruggen.Wegen vrijwel alleen op de38de N.V. Ontginningsmaatschappij ,,Land van Vollenhove"verzocht plannen in te dienen voor de verdere inpoldering enontginning van de uitgeveende gronden in dit gebied. Dezeplannen kregen vorm in een rijk geillustrecrd rapport, uitge-bracht door Prof. Dr. Ir. J. T. P. Bijhouwer, Ir. D. I. Luteyn enIr. J. A. G. v. d. Steur, een rapport, dat gebruikt werd alsrichtsnoer voor de werkzaamheden van de ontginningsmaat-schappij, totdat na de instelling van de Provinciale Planolo-gische Dienst van Overijssel de behoefte naar voren kwamaan de ingrijpende werkzaamheden in deze streek een meerplanologische basis te geven.Het reeds eer door de samenwerkende gemeentebesturenaangevangen streekplanwerk had -- zoals eigenlijk wel ver-wacht had kunnen worden -- ten gevolge van de verschil-lende belangentegenstellingen geen resultaat opgeleverd.Het streekplanA. Algemeen karakterHoewel de voorbereidende studies intensief genoeg zijn ge-weest om het streekplan een gedetailleerd aanzien te geven,werd het plan bij nadere uitwerking steeds globaler. Zoveelmogelijk is vermeden met het streekplan op provinciaal niveaute regelen wat geen uitgesproken bovengemeentelijk belangmet zich brengt of wat gerust aan de gemeentebesturen kanworden overgelaten.Vergeleken met een gemeentelijk plan van uitbreiding inhoofdzaak trekt het streekplan slechts enkele hoofdlijnen voorde ontwikkeling van het betrokken gebied en geeft allerminsteen goed beeld van de totale toekomstige gedaante. Duidelijkspreekt dit b.v. uit het wegenplan, waarop alleen de verbindin-Arfikeirii\;v:-:-^>\VETERtNGI^^=?-?^???"- GRENS VAN HET PLANl'j-il.j AQRARISCH OEBIEDgISBS IDEM ZONDER BEBOUWIWSiS3?! RIETCULTUURSii^ 3ESCHERMD eCBlEDDTXX NAruURRESERVAATETS';] RECRATtEGEBlEOt?I*"'J MIUTAIR TERREiNMi WATERWlNGEBfEDSTADS EN DORPSGEBieOWEGEMSEEIEOWATERWEGENWATERAfb. 2. Streekplan voor Noord-West-OverijsselMet uitzondering van de directe omgeving van de grote plassen en enkele reservaten zal praktisch de gehele kop van Overijssel een modern land-bouwgebied worden met weg-orientatie. Als nieuwe verzorgingskern wordt het dorp Scheerwolde gebouwd (zie afh. 6).-J^^?t-^^^^^^^^^SJ^. 1 ?^'.^i'w^1 ^gen van bovengemeentelijk belang voorkomen en uit het feit,dat bosbouw en landbouw zijn samengevoegd onder de be-stemming ,,Agrarisch gebied".Regelt het streekplan enerzijds veel minder dan het gemeen-tehjk uitbreidingsplan, andererzijds grijpt het dieper in in heteigendomsrecht, daar niet alleen wordt voorgeschreven welkegebouwen bij iedere bestemming kunnen worden toegelaten,maar tevens welke werken in het algemeen aanvaardbaar ofverboden zijn. De enige sanctie op de laatste regeling is hetbezwaar maken van de minister tegen voorgenomen werken.Geruime tijd zijn de meningen verdeeld geweest over de aan-duiding van het gebied, dat tot de toekomstige stads- endorpskommen moest worden gerekend. Enerzijds werd be-pleit ter plaatse van de dorpen en steden witte (ongekleurde)cirkels op de kaart aan te geven teneinde hiermede uit tedrukken dat de bepaling van het gebied, dat in de loop derjaren voor de uitbreiding van de kommen zal worden bestemd,een zuiver gemeentelijke aangelegenheid is. Andererzijds werdbetoogd dat juist het streekplan moest uitmaken, op boven-gemeentelijke overwegingen, welke kernen in hun ontwikke-ling gestimuleerd en welke daarentegen afgeremd diendente worden. Toen ook in landbouwkringen stemmen opgingen,welke erop aandrongen dat het streekplan zou uitmakenwaar op den duur verlies aan cultuurgrond zou moeten wordengeincasseerd en welke terreinen blijvend ,,veilig" konden wor-den gesteld, werd besloten op het plan een gebied aan te gevenvoor de uitbreiding van de kommen in de eerste 25 jaar. Dedoor de gemeentebesturen vast te stellen uitbreidingsplannen,welke de bestemming van de grond in onderdelen regelen,zullen dus een gebied omvatten, dat kleiner is dan de op het 39ArtikelenTOEKOMSTIQ U'J K5W tQ tHH ZT !N N.O.NECERLAND P L AN ADOKKUMmSCHEDtAfb. 3. Toekomstig hoofdverkeerswegennet in Noord-Oost-Nederland. Plan ADe verbinding Amsterdam-Gronlngen is gedacht dwars door het nieuwe Land van Vollenhove met cen traject Steenwijk-Groningen op het grensgebiedvan Drenthe en Friesland. Verkeersprognoses wijzen uit, dat het laatste wegvak door te gering verkeer economisch niet verantwoord zal zijn.40^houdt uw ogen openvoor deNatuurlijk helpt u mee, de talrijke ongelukkenmet elektrische toestcUen te beperken.U schrijft de bestc materialen voor,die in de handel zijn. Maar waar begintuw verantwoordclijkhcid voorhet elektro-tcchnische gcdeeltc?Vlak achter dc meter!Dczc veraniwoordelijkheid nemen wij van u over.veiligheid van uw principaalBoven alles geldt ons grote beginsel:veilige installatiekastcn te leveren. Isolite-kasten kunnenniet onder spanning komen te staan, dankzijhun bakelieten kluis. Inwendig zijn ze uiterst verzorgd:alle onderdelen zijn door de KEMA gekeurd.Bovendien zijn de kasten geheel bedraad, zodatde installateur alleen maar de leidingen behoeftaan te sluiten. Desondanks ...Zijn Isolite-kasten met duur en vlug leverbaar. Uw eerste proefzal dat bewijzen.Een schakelkast voor grotere projekten!ISOLITE C.V.Fabnck van Elcctrische apparaten Isolite C.V. Apeldoorn postbus 104 telefoon 06760-2190^^acature^GEMEENTE EINDHOVENBij de Dienst van Gemeentewerken te Eindhoven kan op deafdeling Stedebouw geplaatst worden:EEN ARCHITECTVereisten: diploma bouwkundig ingenieur Delft, richtingstedebouw, of daarmee gelijkwaardige opleiding, ervaringop het gebied van ontwerpen van uitbreidingsplannen,alsmede kennis van de procedure hiervan.Benoeming c.q. tewerkstelling in de rang van ingenieurle klasse, salarisgrenzen van minimum / 8.268.-- tot maxi-mum / 10.452.-- per jaar (6 eenjaarlijkse verhogingen).Aanstelling c.q. tewerkstelling boven het minimum is nietuitgesloten.Sollicitaties met uitvoerige inlichtingen binnen 14 dagen naverschijning van dit blad te richten aan de Directeur vanGemeentewerken, Stratumsedijk 20 te Eindhoven.Persoonlijke kennismaking uitsluitend na oproep.De Directeur van Gemeentewerken.Bij het Welstandsbureau van de dienst van Bouw- enWoningtoezicht kan eenarchitectworden geplaatst, die behalve over arohitectonische ken-nis en esthetisoh inziciit, over rulme bouwkundig-e er-varing beschikt.Het diploma bouwkundig ingenieur of H.B.O. strekt totaanbeveling.Aanstelling zal geschieden in vaste dienst met een proef-tijd van een jaar en, al naar gelang van ervaring en ge-schiktheld. In de rang van:assistent-archltect: (salarisgrenzen f. 6630,- - f. 8430,-) ofarchitect ( ,, f. 7230,- - f. 9990,-) ofarchitect le klas ( ,, f. 8730.- - f. 11010,-)Aan gehuwden worden in het algemeen de reis- of pen-slonkosten en verhuiskosten vergoed.Sollicitaties te richten tot burgemeester en wethoudersen in te zenden aan het bureau Personeelvoorziening.kamer 331, Raadhuls, binnen 14 dagen na deze oproep.onder no. 87.yGEMEENTE ROOSENDAAL EN NISPEN.Bij de dienst van openbare werken kan, voor een op terichten afdeling stedebouw, worden geplaatst:EEN STEDEBOUWKUNDIG TEKENAARdie onder leiding van de stedebouwkundig adviseur der ge-meente, werkzaam zal moeten zijn aan het uitwerken vanstedebouwkundige ontwerpen en het uittekenen van stede-bouwkundige plannen alsmede het voorbereiden van par-tiele herzieningen.Vereist wordt all round ervaring als stedebouwkundig teke-naar, verworven op een gemeentelijk of provinciale stede-bouwkundige dienst of op een stedebouwkundig advies-bureau.Afhankelijk van bekwaamheid, ervaring en diploma kanaanstelling, vooropig op a.c. plaats vinden in de rang van:a. tekenaar le kl.b. tekenaar le kl. Ac. technische ambtenaard. technische ambtenaar Asalarisgrenzen/ 3885, 5550,--4338,60 -- 6198,--4338,60 -- 6198,--5132,40 -- 7332,--Eigenhandig geschreven, uitvoerige sollicitaties, wordenbinnen tien dagen na verschijnen van dit blad ingewachtbij de direkteur van openbare werken, Markt 50, Roosen-daal.BLIJVEND TOCHTVRIJmaken wij ieder gebouw metstaler) of houten ramen en deuren,met to Jaar schriftelijke garantieop de levensduur en b I ij v e n d edoe11 r e f fendheid van onzeonverslijtbareBRONZEN TOCHTWERING ,,RECORD METCON"Vraagt inlichtingen aan:TECHNISCH BUREAU MONACHIMOFFRechtboomssloot 47 - Amsterdam-C. - Telefoon 31705GEMEENTE APELDOORN.Burgemeester en wethouders van Apeldoorn roepen solli-citanten op voor de betrekking van stedebouwkundige bijde dienst der gemeentewerken.Diploma van bouwkundig- of civiel-ingenieur of gelijk-waardige opleiding, c.q. ervaring, gewenst.Aanstelling, afhankelijk van bekwaamheid en ervaring, inde rang van:1. HOOFDINGENIEUR of HOOFDARCHITECT:salarisgrenzen f. 9882,-- tot f. 11970,-- 's jaars;zes eenjaarlijkse verhogingen van f. 348,--.2. INGENIEUR le KLASSE of ARCHITECT:salarisgrenzen: f. 8540,-- tot f. 10488,-- 's jaars;vijf eenjaarlijkse verhogingen van f. 333,--,een eenjaarlijkse verhoging van f. 283,--.Op de invoering van de onder 1 genoemde rangen, alsmedem.b.t. de onder 1 en 2 vermelde salarisnormen is nog nietde bewilliging der hogere autoriteiten verkregen.Gemeentelijke verplaatsingskostenverordening is van toe-passing.De te benoemen functionaris zal o.m. worden belast metde verdere uitwerking van een kernplan, waarvan de eer-ste opzet in grote trekken gereed is.De snelle ontwikkeling Van Apeldoorn, met in het stede-lijk gebied thans 73.000 inwoners, maakt de voltooiing vandit kernplan dringend noodzakelijk.Sollicitaties aan de Burgemeester, Raadhuisplein 6, binnen3 weken na het verschijnen van dit blad.GEMEENTE DORDRECHTBij de DIENST VAN OPENBARE WERKEN EN VOLKS-HUISVESTING te DORDRECHT kan worden geplaatst:EEN STEDEBOUWKUNDIG TEKENAARAanstelling geschiedt in vaste dienst en, afhankelijk vanbekwaamheid en ervaring, in de rang vantechnisch ambtenaar, salaris / 419.00--/ 527.00 p.m. oftechnisch ambtenaar le klasse, salaris / 527.00--/ 621.50 p.m.Aanstelling boven het minimum is niet uitgesloten.Verplaatsingskostenbesluit is van toepassing.De gemeente is aangesloten bij het I.Z.A. Zd.-Holland.Sollicitaties met vermelding van volledige gegevens overopleiding, diploma's, vroegere en huidige werkzaamheden,referenties, enz. binnen 14 dagen na verschijning van ditblad te richten aan de directeur van de dienst van OpenbareWerken en Volkshuisvesting, Singel 78 te Dordrecht. Per-soonlijke kennismaking uitsluitend na oproep.ArtikelenTOEKOMSTIQ RUK5WL0ENNET IN N-0-N E D f R L A N DPLAN D*'DElFZytOOM'U"-'fK j'.HEDtAfh 4 Toekomstia hoofdverkeerswegennet in Noord-Oost-Nederland. Plan D ,-,,,, u^ ,, t ,,,,,ol,,:^;,,r>AIs ruqqegraaTvan de verbindingen Noord-Oost-Nederland met het westen van het land is de route over Assen-Zwolle gedacht met aanslumngTan de nluwe verbinding ZwoUe Amersfoort. De verbinding Amsterdam-Groningen loopt over Emmeloord en de Fr:ese mdustnecentra. Een secun-dafre ver^n^ngsschakel 1 tevens dienstbaar aan het verkeer Assen-Amsterdam ^ vormt het ^vegvak Dieverbrug-Steenwyk-Emmeloord.41ArtikeleVerzorgingsgebiedvan Scheerwold? f 01 d c iTKl r k tAfb. 5. Verzorgingsgebied van het nieuwe dorp Scheerwolde?r?-s;.^i'TMT."''.,srprrA^^^^42streekplan aangeduide stads- en dorpsgebieden. Teneinde opdit punt verstarring te voorkomen, is bovendien in de bestem-mingsvoorschriften een bepaling opgenomen dat een gemeen-teraad, indien bizondere en onvoorziene omstandigheden daar-toe nopen, in een uitbreidingsplan van de begrenzing van hetstads- en dorpsgebied kan afwijken.Van de begrenzing van de overige bestemmingen kan eengemeenteraad slechts op ondergeschikte punten afwijken, in-dien naar het oordeel van Gedeputeerde Staten hierdoor hetstreekplan niet wordt aangetast.B. De Verkeersgeografische positie van N.O. OverijsselDe zuiver regionale verkeersproblemen zuUen in het algemeende lezer maar matig interesseren. De beschouwingen kunnenzich wellicht beter beperken tot de vraagstukken, welke ver-band houden met het toekomstige u^egenplan van N.O. Ne-derland en de relaties van het streekplangebied met het inter-provinciale wegennet.Beziet men de streek in groter verband, dan komen de vol-gende vraagstukken naar voren:1. Zal het streekplangebied ten gevolge van de noodzakelijke2.3.verbeteringen in de verbindingen tussen noord-oost Neder-land en het westen van het land worden doorsneden doornieuwe rijkswegen?Welke voorstellen kunnen worden gedaan ter verbeteringvan de verbindingen over Meppel in de richting Leeuwar-den?Op welke wijze kan de verbinding van het zuidelijk deelvan Drenthe met de Noord-Oost Polder worden verbeterd?Ad 1. Reeds jaren lang is bij de Rijkswaterstaat in studieeen trace voor een nieuwe verbinding van Groningen met hetwesten van het land. Nu is verkeers-geografisch ,,het westenvan het land" geen duidelijk gegeven. Het bevolkingszwaarte-punt van de ,,Randstad Holland" ligt ongeveer op het ver-lengde van de lijn Amersfoort - Utrecht. Een verbinding vanGroningen met dit bevolkingszwaartepunt zal ongetwijfeldover de te vernieuwen ..Zuiderzeestraatweg" blijven lopen. Detoekomstige verbinding van Groningen met Amsterdam daar-entegen zal zeker gaan over Lelystad.In verband met het streekplan voor N.W. Overijssel was hetde vraag of de verbinding Amsterdam - Lelystad - Groningenhet streekplangebied zou doorsnijden en via de grens tussenFriesland en Drenthe op Groningen zou worden gericht (plan^miMo^gaf de voorkeur aan de oudstebouwmaterialen voor uitvoe-ring van zijn jongste schepping,want:metGEBOUWD EEUWEN VERTROUWDSCHELPKALKVERKOOPKANTOOR N.V.Het ArchitectenbureauKuiper, Gouwetor, De Banitz en BleekerSchiekade 119 a te Rotterdamzoekt voor de afdeling StedebouwEEN PLANOLOOGdie belast zal worden met de technisch-administratieve be-handeling van uitbreidingsplannen.Ervaring in het ontwerpen van bebouwingsvoorschriften enin de behandeling van bezwaarschriften, zomede in hetdoormeten en in het maken van de daarmee verband hou-dende berekeningen van stedebouwkundige plannen, strekttot aanbeveling.Salariering overeenkomstig opieiding en ervaring.Schriftelijke sollicitaties aan bovenbedoeld bureau, onderopgave van leeftijd, burgerlijke staat, opieiding, ervaringenz.GEMEENTE BEVERWIJK IIn verband met de grote ontwikkeling die de gemeentezal ondergaan in het raam van de IJmond-plannen, kunnenbij de dienst Openbare Werken geplaatst worden:STEDEBOUWKUNDIGE TEKENAARSHet bezit van M.T.S.-diploma of gelijkwaardige opieidingstrekt tot aanbeveling.Rang en salaris afhankelijk van bekwaamheid en ervaring:techn. ambtenaar le klastechn. ambtenaartekenaar Atekenaar B/ 6.108, 7.332,--4.260, 6.204,--4.548, 5.556,--3.900, 4.908,--Verplaatsingskostenbesluit en I.Z.A.-regeling N.H., zijn vantoepassing.Sollicitaties met uitvoerige inlichtingen en opgave van re-ferenties in te zenden bij de directeur van Openbare Wer-ken, Breestraat 37, Beverwijk.^!1 GEMEENTE ROTTERDAMBi1 de dienst van Volksfluisvestmg kar een ervarenhoofdarchitect-afdelingschefworden g-eplaatst. die belast zal worden nr.et de leldmgvan de Ontwerp atrteling.Alg-emene elsen: Bouwkundige ervaring, belangstelllng inde vraagstukken van de volkshuisvestinpln hetalgemeen.Gevoel voor systematiek en organlsatie en esthetischInzicht.AanstelUng zal gesclileden In vaste dienst In de rangvan hoofdarchiteet BCsalsrisgrenzen f. 10.470.- - f. 13.170,-).Aan gehuwden worden in het alg-emeen de rels- of pen-sionkosten en verhuiskosten vergoed.Sollicitaties te richten tot burgemeester en wethouderEen in te zenden aan het bureau Personeelvoorziening,kamer 331, Raadhuis, binnen 14 dagen na deze oproep.onder no. 98.GEMEENTE APELDOORN.Bij de stedebouwkundige afdeling van de dienst der ge-meentewerken kunnen worden geplaatst:1. EEN TECHNISCH-AMBTENAAR ofTECHNISCH-AMBTENAAR le kl.met aanleg en belangstelling voor ontwerpwerk.Diploma M.T.S. bouwkunde en/of V.B.O. gewenst.2. EEN TEKENAAR le kl.3. EEN TEKENAAR 2e kl.Voor de rangen van tekenaar le en 2e kl. is het diplomastedebouwkundig tekenaar P.B.N.A. gewenst.Salarisgrenzen:technisch-ambtenaar f. 4835,-- tot f. 6240,--;(5 periodieke verhogingen van f. 281,--).technisch-ambtenaar le kl. f. 6102,-- tot f. 7374,--;(6 periodieke verhogingen van f. 212,--).tekenaar le kl. f. 4139,-- tot f. 4974,--);(5 periodieke verhogingen van f. 167,--).tekenaar 2e kl. f. 3443,-- tot f. 4548,--);(5 periodieke verhogingen van f. 221,--).Verplaatsingskostenverordening is van toepassing.Sollicitaties te richten aan de directeur der gemeentewer-ken, Deventerstraat 21b, binnen 14 dagen na het verschij-nen van dit blad.Voor GLASN.V. DORDTSCHE GLASHANDELKuipershaven 28-29-30 DORDRECHT Telefoon 7245Het adres voor SPECIALE BEGLAZINGSMATERIALENtSPHAltVlOERENDEBRKUlr.)!ASPHALTDAKUtrechtseweg 329 TeWooti K 30 28292EEN VACATUREop het gebied van volkshuisvestingen stedebouw?DE JUISTE MANop de juiste plaats krijgt U als Uwoproep voorkomt in hetTIJDSCHRIFT VOORVOLKSHUISVESTING EN STEDEBOUW,het maandblad dat reeds meer dan30 jaar onder de ogen komt van zogoed als alien, die op dit gebiedwerkzaam zijn!ADVERTENTIE-AFDELING:Keizersgracht 188, Amsterdam,Telefoon: 49128 en 43254.Afb. 6. Scheerwolde. Een nieuw dorp ingroeit het dorp tot een grootte, welke vrijA) dan wel of deze routezou lopen over Heeren-veen met de mogelijkheidvan een secundaire tus-senschakel met de hoofd-verbinding Groningen -Assen - ZwoUe - Amers-foort en wel tussen Die-verbrug, Steenwijk, Em-meloord (plan D).Een uitvoerige verkeers-prognose, opgesteld insamenwerking met deplanologische dienstenvan Groningen, Drentheen Friesland wees uit dathet economisch niet ver-antwoord zou zijn hetplan A uit te voeren, tengevolge van een te ge-ring verkeer op de ge-projecteerde route Steen-wijk - Groningen.Hiermede was voor hetprovinciaal bestuur van Overijssel een doorsnijding van hetstreekplangebied met een nieuwe autosnelweg ten noordenvan de kort geleden tot stand gebrachte provinciale wegBlokzijl - Steenwijk van de baan. Wel werd in het streekplande mogelijkheid open gelaten genoemde provinciale weg in hetinterprovinciale wegennet op te nemen (zie plan D).Wat de verbinding Meppel - Steenwijk - Leeuwarden betreft,voorziet het streelcplan in een omlegging van het verkeer tennoorden van Steenwijk. De huidige doorsnijding van ditstreekcentrum voldoet n.l. niet meer aan redelijke eisen en kanvoor het toekomstige verkeer ook niet geschikt worden ge-maakt. Verder naar het noorden wordt de tegenwoordigerijksweg naar de briese hoofdstad begeleid door zeer hinder-lijke lintbebouwing, terwijl de talrijke dorpstraversen evenzovele gevarenpunten opleveren. Het streekplan gaat uit vande gedachte dat een nieuw wegverloop parallel aan de spoor-baan het toekomstige verkeer zal kunnen opvangen.Ten aanzien van de verbetering van de verbinding van zuid-Drenthe met de Noord-Oost Polder zijn er in het plan tweemogelijkheden geprojecteerd:a. Na de totstandkoming van de provinciale weg over de damdoor de Belterwijde kan het verkeer uit de richting Meppelbij de Beukerssluis in noordelijke richting afbuigen naar deBlauwe Hand en vervolgens afslaan naar de Rondute -St. Jansklooster - Vollenhove - Emmeloord, op welk tracede nodige detailverbeteringen zijn voorgesteld.b. Het verkeer uit Meppel kan ook zijn weg vervolgen naarZwartsluis en dan de te verbeteren dijkweg volgen naarVollenhove.Beide trace's zijn reeds in uitvoering.Belangrijk voor de lezer van dit Tijdschrift is wellicht hetbezwaarschrift van de hoofdingenieur-directeur van de Rijks-waterstaat en het standpunt van het provinciaal bestuur vanOverijssel. De hoofdin gen ieur-directeur van de Rijkswater-staat, Directie Overijssel en Drenthe, betoogt in zijn bezwaar-schrift dat het projecteren en uitvoeren van rijkswegen be-hoort tot het beleid van de Minister van Verkeer en Water-staat, een beleid, dat door het streekplan niet aan bandenmag worden gelegd, zodat het streekplan deze rijkswerkenbuiten de werkingssfeer van zijn bepalingen zal moeten laten.Het provinciaal bestuur van Overijssel heeft bij de vaststellingvan het streekplan zijn standpunt cm. als volgt omschreven:,,Het ontwerp-streekplan is de neerslag van een coordinatie,,van allerlei vaak tegenstrijdige belangen bij het grondgebruik,,op provinciaal niveau. Het spreekt vanzelf dat het streekplan,,als provinciale maatregel aangepast moet worden aan een,,dergelijke maatregel op Rijksniveau, b.v. een rechtsgeldigArtikplcneen oud land. Binnen het strakke stramien van de beschikbare kavelsnauwkeurig kan worden bepaald.,nationaal plan of facetplan. Hoewel in het streekplangebied,ook uit nationaal oogpunt vele planologische problemen lig-,gen, hebben de samenstellers moeten werken zonder de be-,schikking te hebben over enige planologische richtlijn van,hogerhand, daar deze geheel ontbreken. Ook voor de toe-,komstige rijkswegen ontbreekt een openbaar plan, dat ge-.baseerd is op een onderzoek naar de verkeersbehoefte en,waarbij ook coordinatie met andere belangen heeft plaats,gehad; het bezwaarschrift van de Rijkswaterstaat zwijgt dan,ook geheel over de wijze, waarop de toekomstige rijkswegen,wel in het streekplan zouden moeten worden opgenomen.,In verband met het ontbreken van enige richtlijn van Rijks-,wege is tijdens de voorbereiding van het ontwerp over zaken,van Rijksbelang contact opgenomen met verschillende Rijks-,diensten. Ten aanzien van het behoud van uit nationaal oog-,punt belangrijke natuurgebieden heeft dit overleg tot be-,paalde resultaten geleid, die in het streekplan zijn neergelegd..Zonder dat dit formeel is vastgelegd, kan aangenomen wor-,den dat de Rijksdepartementen, die bij deze zaken betrokken,zijn (Landbouw door middel van de Cultuurtechnische dienst,en het Staatsbosbeheer, Financien door middel van het.Rentambt Overijssel der Domeinen en Onderwijs, Kunsten,en Wetenschappen door middel van de afdeling Natuur-.bescherming) bij hun beleid ten aanzien van uitvoering en,subsidiering van werken en grondaankopen de richtlijnen van,het streekplan zullen volgen.,De Rijkswaterstaat heeft zich echter bij de voorbereiding,niet uit kunnen of willen spreken over de toekomstige rijks-,wegen in dit gebied. Daar de aanleg van een nieuwe weg.echter een belangrijke ingreep in het grondgebruik is. met.vele en verstrekkende gevolgen op allerlei gebied. is een,goede ruimtelijke ordening onmogelijk, wanneer deze zaak.geheel buiten beschouwing moet blijven. In het streekplan,zijn daarom nieuwe wegen aangegeven langs die trace's,,waar deze volgens de beschikbare gegevens en het verrichte,onderzoek het best kunnen komen. Het Rijk is uiteraard hier-,door niet verplicht deze wegen aan te leggen; het streekplan,kan in dit opzicht beschouwd worden als een voorstel van,provinciale zijde, dat na vaststelling door de Kroon zal moe-,ten worden goedgekeurd en pas na deze beslissing op Rijks-,niveau rechtskracht krijgt. De sanctie bestaat dan in het be-,zwaar maken tegen voorgenomen werken in strijd met het,plan door de minister van Wederopbouw en Volkshuisves-.ting; het is echter ondenkbaar dat deze maatregel wordt.toegepast tegen een besluit van een andere minister.,Het is dan ook niet zo, dat b.v. de minister van Verkeer,en Waterstaat juridisch gebonden is aan de streekplanbepa-,lingen; wanneer echter na overleg tussen de beide departe- 43Art]]
Reacties