s__TIJDSCHRIFTVOOR_IVOLKSHUISVESTINGEN STEDEBOUWORGAAN VAN HET NEDERLANDSCHINSTITUUT VOOR VOLKSHUIS:VESTING EN STEDEBOUW EN VANDEN NATIONALEN WONINGRAAD1925 N? 4 JAARGANGTWAALFDE STEDEBOUW NUMMER BETONWONINGBOUW:: VOLGENS BRONS PATENTENH Een uitkomst voor de Woning-voorziening. Goedkooper en ? beter dan Baksteenbouw - Aesthetisch verzorgd SS Vraagt inlichtingen ook omtrent uitgevoerde Woningcomplexen bij de N. V. BOUWMAATSCHAPPIJ SSBS ,,0 C CID E N T" te AMSTERDAM, Job. Verhuiststraat 156a, Telefoon 23506 - 20516 - 26851 JE^IIIa>VAN OMMEREN & Co.PAUWSTRAAT - ARNHEMHM^ TELEFOON 800 ^^^^SPIEGELr, VEN8TERGLAS. VERF-WAREN, GESLEPEN GLAS ZOOWELBLANK AL8 VERZILVERDSPECIAAL VOORMEUBELMAKERS EN CAROSSERI E-FABRI KANTENhifUliUiURliUiilunuiaiill'iBUDDING's CABOTINEIHOUTBEDERPWERENDECREOSOOTOLIEBEITSsVERFDESINPECTEEREND ?miiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiHiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiieenige Mearen lets daurder dan lijnolieverf,doch in hoeveelheid % meer en in gebraikveel voordeeliger, en beter voor het hout danS ieder ander preparaat, daarom veel g;oedkoo=^ per, doch eischt gezegelde emballage B & Co.I PRIMA HOLLANDSCH FABRIKAAT>fi iniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiI FIRi BODDIHG i Co. COl mOOSISmillll 39, AliSFEiiSTEENFABRIEK ..DE VOLHARDING" IIIRECIIISCIIEGEIIELSIEEIiiiiWaiil-eoVcelilign!ZUILEN AAN HET M ERWEDEKANAAL LEVERING: PER WAGON EN PER 8CHIPKONING & BIENFAIT - Da Costakade 104AMSTERDAMOnderzoek van aile soorten STEEN en MORTELSTOFFENN.V. Stoom-Waalsteenfabriek ,,DE VOORUITGANG", Twellolevert behalve allc soorten WAALSTEEN, grootc partijen roodc verbctcrdc HOLLANDSCHE PANNENmet dnbbele kopa en zijsluiting. -- Prijzcn en monsters op aanvraag.DE RUITER & MAASWINKEL ^"""""'^A^M^Ik^.a"^'?AANNEMERS VAN SCHILDERWERKENFIRMA B. VAN WIJK & ZOON KL??.iSSPECIAAL ADRES VOORHOLLE DAKPANNEN ITiMACHINALE- ENDVORM VLOERTEGELSPLAVUIZEN- 22/22 CM -MAANDBLAD 6E JAAROANO N?- 4 APRIL 1925TIJDSCHRIFT VOOR VOLKSHUISVESTINGiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII EN STEDEBOUWOROAAN VAN HET NEDERLANDSCH INSTITUUT VOOR VOLKSHUIS-VESTING EN STEDEBOUW EN DEN NATIONALEN WONINORAADTWAALFDE ST E D E B O U W-N U M M E RREDACTIE VOOR HET INSTITUUTH. P. J. BLOEMERS, J. DoxnvES JR.,MR. D. HUDIG, IR. P. BAKKER SCHUT,IR. J. M. A. ZOETMULDERVASTE MEDEWERKERS : J. W. BOSSENBROEK,G. A. M. DE BRUYN, IR. A. KEPPLER, MR.J. KRUSEMAN, IR. A. M. KUYSTEN, JHR.A. H. OP TEN NOORT, JAN STUYT,M. VRIJENHOEK, L. VAN DER WAL, D.E. WENTINKREDACTIE VOOR DEN WONINGRAAD :MR. DR. G. VAN DEN BERGH EN J. BOMMERADRES DERREDACTIEEN ADMINISTRATIE ENSECRETARIAAT VAN HETINSTITUUT EN VAN DENNATIONALEN WONINGRAADKLOVENIERSBURGWAL 70-AMSTERDAMADVERTENTIESV. MUNSTER'SUITGEVERSMAATSCHAPPIJHEERENGRACHT 246 - AMSTERDAMABONNEMENTSPRIJS f 8.-DE LEDENVANHET NEDERLANDSCH INSTITUUTVOOR VOLKSHUISVESTING EN STEDEBOUW(LIDMAATSCHAP VOOR PHYSIEICE LEDEN f 7.50)EN DE LEDEN VAN DEN NATIONALENWONINGRAAD ONTVANGEN HET BLADKOSTELOOSLOSSE NUMMERS : f 1.50INHOUD: NED. INSTITUUT VOOR VOLKSHUISVESTING EN STEDEBOUW:Officieele Mededeelingen - Het Stedebouwkundig Probleem van Amsterdam's Binnenstad door H. CleyndertA2;n. - Het Auteursrecht van den Ontwerper van Uitbreidingsplannen door Mr. L. G. van Praag - Rotterdam inde Negentiende eeuw door L. J. C. J. van Ravesteijn, door Mr. D. Crena de longh - De Zuiderzee door H. -Binnenland - Buitenland - Overzicht van Tijdschriften - Ingekomen boeken, geschriften, enz. - Wetten, Kon.Besluiten, enz.NATIONALS WONINGRAAD: Officieele Mededeelingen - Verbetering der Woninginrichtingdoor H. Keegstra - 0ns Ledental - Van de Afdeelingen.OFFICIEELE MEDEDEELINGENDeprae-adviezen op onze jaarvergadering zullen,tengevolge van de moeilijke financieele omstandig-heden, waarin het Instituut verkeert, niet schrif-telijk aan de leden kunnen worden toegezonden,maar worden mondeling ter vergadering uitge-bracht. Wei is het de bedoeling aan de ledenvooraf een kort overzicht van elk der prae-adviezentoe te zenden.De vergadering zal, zooals men weet, gehoudenworden 9 Mei a.s. en wel in den Dierentuin te's Gravenhage, des voormiddags om half twaalf.Het Instituut heeft zich tot zijn groot leedwezenniet op zijn kosten kunnen doen vertegenwoordigenop het Internationale Stedebouwcongres te NewYork. De geldmiddelen laten daartoe geen vrijheid.Een speciaal voor deze bestemming aange-vraagde rijkssubsidie kon niet worden toegestaan.0ns bestuurslid, Ir. A. Keppler, die het congresbezoeken zal, heeft zich tot onze groote voldoeningwelwillend bereid verklaard het Instituut te ver-tegenwoordigen.HET STEDEBOUWKUNDIG PRO-BLEEM VAN AMSTERDAM'S BIN-NENSTAD 1) ,Het is onder ditzelfde hoofd dat een artikel vanmijn hand is verschenen in het Handelsblad van6 Juli 1923, waarin ik uiteengezet had dat ditbinnenstadsprobleem tweeledig is :a. het geschikt maken van de oude stad, dietengevolge van de in onverminderd tempo toe-nemende verkeerseischen aan alle kanten is beginnente ,,kraken", voor al de behoeften van den nieuwentijd en van de toekomst;6. het daarbij zooveel als doenlijk is beschermenvan het oude stadsschoon.Het spreekt nuvanzelf dat men het probleem vande -- centraal gelegen -- Binnenstad niet zal kunnenoplossen zonder de omgeving dier Binnenstad medein beschouwing te nemen, d.w.z. men zal zichvooraf rekenschap dienen te geven zoowel van deconstructie der reeds bestaande nieuwe stad, als^) Voordracht gehouden voor de Groep ,,Groot Amster-dam" op 13 Februari 1925.86ARTlKEtfiNAfiTIKELBN 87van de hoofdlijnen van de toekomstige ontwikkelingvan stad en omgeving, welke laatste kwestie in onsgeval voornamelijk neerkomt op de vraag, hoe menzich in de toekomst de hoofdinvalswegen naar destad'moet denken.Beginnen wij dus met dit laatste, dan hebben wijvoornamelijk rekening te houden met de volgendefactoren :a. de bestaande reeds vastgestelde Amsterdam-sche uitbreidingsplannen ;b. het ontworpen, doch nog niet vastgesteldeuitbreidingsplan van Groot-Amsterdam ;c. het ontwerp van het nieuWe ProvincialeWegenplan ;d. de Zuiderzee-plannen ;e. de mogelijke totstandkoming van de door deTuindorp-Commissie geprojecteerde tuindorpen,zie Het Volk^van 18 November 1924.Met bovenstaande factoren zooveel als mijmogelijk was rekening gehouden hebbend, is mijnconclusie dat als de voornaamste toekomstigehoofdinvalswegen naar de stad zijn te denken(vide kaart I) ^) :1. van het Noord Westen en Westen (van Beverwijken Haarlem) :de verbreede straatweg langs de Haarlemmertrekvaart, recht- doorgaande langs de door mijgedachte verbreede Haarlemmer Houttuinen totDroogbak - Centraal Station,met aftakkingen naar rechts, resp. :langs den Osdorpschen Weg, ten slotte uit-komende bij den Overtoom,langs den nieuwen Hoofdweg tot den Over-toom,langs den Admiraal de Ruyterweg tot de Rozen-gracht,langs de van Hallstraat enz. naar een (verbree-den) Jordaanweg,en event, nog andere vertakkingen naar gelangvan de behoefte bij uitbreiding van Amsterdam-West .2. Van het Zuid Westen (van den kant van Leiden-Hoofddorp) :een parallelweg van den Sloterweg, uitkomendebij den Overtoom,van Schiphol vermoedelijk een nieuwe weg doorden Sloterpolder, uitkomende bij den Overtoom.3. Van het Zuiden :a. van Aalsmeer en Vrouwenakker: een parallel-weg van den Amstelveenschen Weg, uitkomendebij Station Willemspark-Overtoom,b. van den kant van Ouderkerk: een parallelwegvan den Amstel, uitkomende na splitsing resp.op het Station Zuid, op het Corn. Troostpleinen op de Rijnstraat.^) Ik ga er in deze beschouwingen vanuit dat zoowelhet Station-Zuid als het nieuw te graven kanaal-West (tervervanging van de Kostverloren Vaart) tenslotte onver-mijdehjk zuUen bhjken en inderdaad tot stand zuUen komen.4. Van het Zuid-Oosten :a. van den kant van Utrecht-Abcoude : eenweg door de Watergraafsmeer, uitkomende nasplitsing links bij de nieuwe Amstelbrug vanPlan-Zuid, rechts in de Transvaalbuurt,met misschien een Zuidelijke vertakking langsde nieuwe Ceintuurspoorbaan naar het StationZuid,b. van den kant van Amersfoort-Gooi: een wegvan Muiden en van Weesp, uitkomende in deWatergraafsmeer en vandaar naar de Trans-vaalbuurt, en langs den Middenweg naar deLinnaeusstraat.5. Van het Noorden :a. van den Overkant van het IJ : een weg, uit-komende daar waar de nieuwe verbinding(en)over het IJ zal (zuUen) tot stand worden ge-bracht,b. van den kant van Zaandam : deels langs denbestaanden weg door den IJpolder, uitkomendein het Spaarndammerkwartier, deels via Buik-sloot--nieuwe IJ-oever-verbinding.Aldus nagegaan hebbende waar de van buitenkomende verkeerswegen de stad binnenkomen,wordt thans de vraag hoe dat verkeer overde nieuwe stad en ten slotte over de Binnenstadgedistribueerd zal worden, m.a.w. hoe voor detoekomst de meest logische constructie van hetstedelijk verkeerswegennet (van de primaire ensecundaire verkeerswegen dus) zal zijn.Wij zullen m.i. goed doen ons daartoe voorafaf te vragen hoe in de toekomst de aard van ditverkeer, en wel speciaal de aard van de publiekevervoermiddelen zal zijn. Thans is dat hoofd-zakelijk eenvormig : het gewone -- lang2ame --tramvervoer. Naar mijn meening zal dit in detoekomst moeten worden drie-ledig, en wel:a. het gewone tramvervoer,h. het snel-tramvervoer,c. het autobus-vervoer, dat, thans reeds aange-vangen, nog tot aanmerkelijk grooter ontwikkeling,speciaal ook ter bediening van de Binnenstad,gebracht zal kunnen worden.Deze drie vervoerswijzen ZuUen natuurlijk in hetnauwste onderlinge verband als een samenhangendsysteem moeten worden ontworpen.Wat de noodzakelijkheid voor Amsterdam vaneen stads-meZvervoerdienst betreft, zoo heeft deHeer J. Boterenbrood in zijn artikel ,,Uitbreidingenom Amsterdam", opgenomen in Architectura van28 Juli 1923, reeds m.i. overtuigend op basis vanhet voorbeeld van buitenlandsche steden aange-toond dat, wanneer steden eenmaal zoo groot zijngeworden als Amsterdam thans is, het ,,snelverkeerZe te pakken krijgt". -- Doch bovendien ervarenook wijzelf reeds dagelijks, hoe reeds thans -- laatstaan in de toekomst bij verdere stadsuitbreiding --de gewone tram niet meer kan voldoen aan dendrievoudigen eisch, om88ARTIKELENiuw i nm\m HOUMHDELWEESPZAGERIJ AAN DE VECHT -- TELEFOON 597000 IV12 TERREINFIJNHOUT spec. EIKEN enBEUKENLEVERING OOK IN BESTEKTRIP? FXR A. WEILERSHUIS- EN DECORATIE SCHILDERMOLUKKENSTRAAT 46iiiiii AMSTERDAMUITVOERING VAN ALLE VOORKOMENDESCHILDERWERKEN - VRAAGT PRIJSOPGAAF^ W. r. DIERGIIIIIIDE. ?LOODGIETER' , AANNEMER VANALLE VOORKOMENDE LOOD-fg^^^^fe ^GIETERSWERKZAAMHEDEN^^^^Werkplaats : REINWARDSTRAAT 48''IMWoonpl. 1e OOSTERPARKSTR 230 - A'DAM^TELEFOON 50262's-Graveiiliaagsclie Bouwiiiaterialeoliandel ?D[ UNI[?LULOFSTRAAT 30 TEL. H 3466 DEN HAAGAlleenverkoop voor Den Haag en Omstreken van" M O H A " KLUITKALK-- van de carrieres et fours a chaux de la Meuse --N.V. HOUINDEL yj. J. vJCmiLUo.ROTTERDAMHOOFDKANTOOR : Oost- Zeedijk 236 - Tel. 4526ZageriJ en Schaverij Nijverheidstraat 71 - Tel. 541A. C. VAN DEN HOEKBouwmaterialenBUSSUM TELEF. No. 3NlTWlSi;il[SCH[LrKniliERIJte ALKMAARLEVERT PRIMASCHELPKALKTEGEN CONCURREERENDE PRIJS PER SPOOR EN PERSCHIPKantoor: HOUTWEG 19 - ALKMAARiROTTERDAMdCHE^[NEMINCMAACKHAPP:0?DII^:
Reacties