TIJDSCHRIFTVOORVOLKSHUISVESTINGEN STEDEBOUWORGAAN VAN HET NEDERLANDSCHINSTITUUT VOOR VOLKSHUIS:VESTING EN STEDEBOUW EN VANDEN NATIONALEN WONINGRAADALGEMEENEN BOND VAN WONINGBOUWVEREENIGINGEN1927 N2 5 8' JAARGANG MEIGELUIDDEMPEND SPIJKERVASTGIPSXWANDBRANDVRIJ STERKEen Directeup van Gomeente- dat ik ze meer in de gemeente-werken : ,,.,,.,,de opgedane ?r- beatekken van scheidingswandenvaring is wal van dien aard, zai voopschryvan ...........,.."N. V. DE METEOOR TELEFOON 205 D E S T E E GVAN mUNSTER'S UiTGEVERS MAAT8CHAPPIJ -- HAARLEiMMERWEG B 378 ~ AMSTERDAM (W.>\HUINCK'SeiAS VOOR VERLiCHTINe van donkere vertreidtenDETECTIVE pas - VLOER- EN WANDTEGELSH0UT6RANIET voor vlooran en uHgetMen traptndenA8BEST CEMENTPLATEN vlak en g^lfd --TRAPWELBANDEN voor bescherming van traptredenDEURSLUITERS sluiten deuren geruischloosHUINCKCOLIT om vioenn, keMen, muren wateniielit^1^^ en kurkdroog te makenVRAAGT KOSTELOOS INLICHTINGENUTRECHT Telegram adres HUINCKTELEF, 11042 SPRINGWEG TELEF. 11042BUDDING'S CABOTINEHOmBEDERFWERENDECREOSOOTOLIEBEITS0VERF DESINFECTEEREND iiiiiiiiiHiiiiiiiiiiHiiiiiiHiiiiiiiriiuiiiuiiiiiiiiuiiiiiiiHiiniiiiniuiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifliiiiieenige klenren lets dnnrder dan lijnolieverf,docb in hoeveelheid % meer en in gebroikveel voordeeliger, en beter voor bet boot danieder ander preparaat, daarom veel goedkoosper, docb eiscbt gezegelde emballage B&Co.PRIMA HOLLANDSCH FABRIKAATIIHIIIUIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIUIUIIUIIUIIIIIIIIIlllllUIIIIIIHIIIIIIIIIIinillllltllM BiDIKG I Ci COM. mOOSISIRIIIII 39, IMSIEIIDIIMctcmcuacictCLciEuncijlUUUULIIJIUIUUUQnaCENTRALE COOPERATIE VOORWONINGINRICHTINGIN ONZE MODELKAMERS ZIJN MEUBELENSTOFFEERINGEN EN VERSIERINGEN VRIJ TEBEZICHTIGEN. ADVIES EN BEGROOTINGKOSTELOOS - FOTO'S OP AANVRAAGP J VAN SCHASK UI0D-,ZIIIIIWEIIIIEIieiD..SPECUDLEIOIII6E|SniiEI'. '. 12 NASSAUKADE 312 - TEL. 23485 - A'DAMWettig Gedeponeerd Handels-MerkISOLA-BOUWHET BE8TE EN GOEDKOOP8TE SY8TEEIVI VOORHET BOUWEN VAN COMPLEXEN VOLKS- ENMIDDENSTANDSWONiNGEN. - SELFSUPPORTiNGN.V. INTERN. GEWAPENDBETONBOUW BREDAUITGEVOERD O.A. PLM. 370 WONINGEN VOOR DEGEMEENTE 's HERTOGENBOSCH - NOG IN UITVOERINGO.A. 400 WONINGEN VOOR DE GEMEENTE ROTTERDAMKONING & BIENFAIT - Da Costakade 104AMSTERDAMOnderzoek van alle materialen voor den VOLKSWONINGBOUWMAANDBLAD 8^ JAARQANO N? 5 MEI 1927TIJDSCHRIFT VOOR VOLKSHUISVESTINGnil mil iiiiiii iiiiiiiiii PTvl CTTPr^PROII \Y/ """"" """" "" """"""""mil mill I I mil ClN OILLJCDWUVV i mn mn iiiiimiiORGAAN VAN HET NEDERLANDSCH INSTITUUT VOOR VOLKSHUIS-VESTING EN STEDEBOUW EN DEN NATIONALEN WONINGRAADALOEMEENEN BOND VAN WONINOBOUWVEREENIGINGENREDACTIE VOOR HET INSTITUUTH. P. J. BLOEMERS, J. DOUWES JR.,MR. D. HUDIG, IR. P. BARKER SCHUT,Is. J. M. A. ZOETMULDERVASTE MEDEWERKERS : J. W. BOSSENBROEK,G. A. M. DE BRUYN, IR. A. KEPPLER, MR.J. KRUSEMAN, IR. A. M. KUYSTEN, JHR.A. H. OP TEN NOORT, JAN STUYT,M. VRIJENHOEK, L. VAN DER WAL, D.E. WENTINKREDACTIE VOOR DEN WONINGRAADMR. DR. G. VAN DEN BERGH, J. BOMMER,G. F. LINDEIJERADRES DERREDACTIEEN ADMINISTRATIE ENSECRETARIAAT VAN HETINSTITUUT EN VAN DENNATIONALEN WONINGRAADKLOVENIERSBXJRGWAL 70 - AMSTERDAMADVERTENTIESV. MUNSTER'SUITGEVERSMAATSCHAPPIJHAARLEMMERWEG B 378 - A'DAM(W.)ABONNEMENTSPRIJS f 8.-DE LEDEN VAN HET NEDERLANDSCH INSTITXJUTVOOR VOLKSHUISVESTING EN STEDEBOUW(LIDMAATSCHAP VOOR PHYSIEKE LEDEN f 7.50)EN DE LEDEN VAN DEN NATIONALENWONINGRAAD ONTVANGEN HET BLADKOSTELOOSLOSSE NUMMERS f 1.50INHOUD: NED. INSTITUUT VOOR VOLKSHUISVESTING EN STEDEBOUW:Officieele Mededeelingen - Het Plan ,,BliJdorp" te Rotterdam door W. Kromhout Czn - Rectificatie -Gemeentelijke Huurverordeningen door Mr. H. E. Scheffer - Adressen, enz. uitgaande van het Instituut -Binnenland - Buitenland - Overzicht van Tijdschriften.NATIONALE WONINGRAAD, ALGEMEENE BOND VAN WONINGBOUWVEREENIGINGEN :Officieele Mededeelingen - De jongste circulaire door J. Bommer - Van de Afdeelingen.OFFICIEELE MEDEDEELINGENDe Heeren A. H. J. Engels, Lid van de TweedeKamer, Leiden en Mr. F. W. R. Wttewaal, Burge-meester van Lochem, hebben zich bereid verklaardvoor de jaarvergadering, welke 25 Juni a.s. zalworden gehouden, praeadviezen uit te brengen.Men herinnert zich dat aldaar de verkrijgingvan den eigendom der woning door den bewoneraan de orde zal worden gesteld.Tot groot leedwezen van het bestuur zal het dooreen samenloop van omstandigheden niet mogelijkzijn dit voorjaar de gebruikelijke excursie te houden.Aanvankelijk was daarvoor de datum 28 Mei ge-kozen; toen deze door onvoorziene omstandighedendaarvoor niet in aanmerking kon komen, blekenPinksteren, jaarvergadering en vergadering van deInternationale Vereeniging te Luxemburg zoodicht op elkander te vallen dat het bezwaarlijk wasdaartusschen een excursie te organiseeren.Het dagelijksch bestuur hoopt thans dat de ex-cursie in de eerste helft van September zal kunnenolaats hebben.4 Mei heeft de Heer J. J. G. E. Riickert, Direc-teur van Gemeentewerken te Semarang voor onzeleden te Amsterdam een lezing over IndischenWoningbouw gehouden. De lezing was helaasslechts matig bezocht. Zij die aanwezig warenzullen een levendigen indruk hebben ontvangenvan de van Nederlandgeheelafwijkendetoestandenin Indie en van de groote moeilijkheden, welkealdaar aan de verbetering van de huisvesting derbevolking in den weg staan. De Heer Riickert, diein dit werk zelf zulk een belangrijk aandeel neemt,kon uit ervaring spreken.26 Maart j.l. hield het dagelijksch bestuur vanhet Instituut evenals het vorig jaar een bijeenkomstmet afgevaardigden van provinciale schoonheids-commissies en van belangstellenden uit die pro-vincies, waar zulk een organisatie nog niet bestaat,maar pogingen worden aangewend om haar in hetleven te roepen. Dit is het geval in Limburg, NoordBrabant en Zuid Holland. In de eerste dezer pro-vincies is het waarschijnlijk dat de instelling eenercommissie binnen niet te langen tijd haar beslagzal krijgen.In het algemeen kon vooruitgang worden ge-constateerd. Het aantal verstrekte adviezen neemttoe. Ook indirect doet de gunstige invloed zich ge-voelen. De eerst sedert een jaar werkende commissiein Friesland bleek dadelijk een ruim arbeidsveldte hebben gevonden.Na bespreking van aangelegenheden van prakti-schen aard hield de Heer Ir. A. M. Kuysten eenvoordracht over Ontsierende Reclame, de HeerG,Feenstra over Eenheid in de Bebouwing. Aan beideio6 ARTIKELENvoordrachten sloot zich een opgewekte gedachten-wisseling aan.Het dagelijksch bestuur van het Instituut heefteen commissie ingesteld ten einde na te gaan welkeredactie het best voor de welstandsbepaling wordtgekozen. De instelling geschiedde naar aanleidingvan besprekingen op de bijeenkomst van provin-ciale schoonheidscommissies. De Heeren Jhr. Mr.Th. M. van Asch van Wyck, Administrateur aan deProvinciale Griffie van Noord-Holland, Dr. G. G.Pekelharing, Referendaris aan de Gemeente-secre-tarie te Utrecht, en Ir. R. le Poole, Insprecteur vande Volksgezondheid, hebben zich bereid verklaardin de commissie zitting te nemen. Als secretariszal de Heer Mr. H. E. Scheffer, fungeeren.Het dagelijksch bestuur van het Instituut heefttot de besturen der provincies Noord-Brabant,Drenthe, Friesland en Groningen het verzoek ge-richt een verordening op de ontsierende reclame inhet leven te roepen, in den geest van die, welke in deoverige provincies reeds in werking zijn.Het is ons gebleken dat verschillende leden vanhet Instituut, die van de Internationale Vereenigingvoor Volkshuisvesting en Stedebouw kort geledeneen circulaire hebben ontvangen, de strekkingdaarvan niet geheel hebben kunnen volgen. Inder-daad is dit stuk niet geheel duidelijk.Wij brengen daarom in aansluiting aan ons be-richt in het October-nummer van verleden jaarnog eens het volgende in herinnering.Toen na den oorlog de Internationale Woning-congressen door een ongelukkigen samenloop vanomstandigheden niet op dreef konden komen,rees de vraag of een oplossing niet ^ou kunnenworden gevonden door deze congressen voortaante doen uitgaan van de toenmalige InternationaleStedebouwvereeniging, welke er in was geslaagdverschillende malen na den oorlog een internatio-nale bijeenkomst te beleggen.Onderhandelingen tusschen het Belgische Per-manente Comite der Internationale Woningcon-gressen en het bestuur der genoemde InternationaleVereeniging werden ingeleid en hadden ten slottehet gevolg dat op het Internationaal Stedebouw-congres te Weenen besloten werd dat de Inter-nationale Stedebouwvereeniging voortaan ook devolkshuisvesting zou behartigen. Zij veranderdemet het oog daarop haar naam in InternationaleVereeniging voor Volkshuisvesting en Stedebouw.Het Belgisch Comite besloot, in de voile overtuigingdat de behartiging der volkshuisvesting onder deZOTg van de Internationale Vereeniging volledigebehartiging zou vinden, tot ontbinding.Te Weenen werd besloten dat de InternationaleVereeniging zich in afdeelingen zou splitsen, eenvoor de volkshuisvesting en een voor den stede-bouw, wellicht later nog andere.Thans gaat het er om te komen tot de oprichting, van de afdeeling Volkshuisvesting. Gehoopt wordtdat in deze afdeeling alien samen zullen komen, dievroeger hun belangstelling gaven en de drijvendekrachten vormden in de Internationale Woning-congressen voor den oorlog, terwijl zij die na dientijd in de zware crisisjaren de volkshuisvesting terharte hadden genomen, zich bij de oudere generatieZouden aansluiten.De bedoeling van de kortgeleden verzondencirculatie der Internationale Vereeniging is thansin de eerste plaats alien, die in de volkshuisvestingbelang stellen, op te wekken om tot deze Inter-nationale Vereeniging toe te treden en lid te wordenvan de afdeeling voor Volkshuisvesting. Mentreedt toe tot de Internationale Vereeniging, be-taalt aan deze zijn contributie en is dan vrij lidte worden van elk der afdeelingen. Voorloopigbrengt dit laatste geen afzonderlijke financieelelasten mede. De statuten bepalen alleen dat deafdeelingen de beschikking zullen kunnen krijgenover eigen inkomsten, zij het ook dat die steedsover het hoofdbestuur zullen loopen.De contributie bedraagt, zooals uit het bij decirculaire gevoegde overzicht blijkt, voor persoon-lijke leden ? i, voor vereenigingen ? i voor elke 200leden met een maximum van ? 5 en voor openbarelichamen ?3.In de tweede plaats roept de circulaire hen, diein de beweging voldoende belang stellen, bijeentot een bijeenkomst te Luxemburg op 4 Juli a.s.,waar de afdeeling voor Volkshuisvesting zal wordengeconstitueerd, het bestuur gekozen enz. enz.Voor het bijwonen van deze bijeenkomst wordteen bedrag van 5 sh. gevraagd.Wij hopen zeer dat velen in ons land gevolgzullen geven aan deze roepstem. Het niet plaatshebben van de Internationale Woningcongressenzal voor velen ongetwijfeld een gemis zijn geweest;Zeker zullen deze zich vaak hebben afgevraagd ofhet ooit weder tot een behoorlijke organisatie zoukomen. Thans mag met gerustheid worden aange-nomen dat onder leiding der Internationale Ver-eeniging voor Volkshuisvesting en Stedebouw eennieuw centrum tot stand zal komen voor alien, wiende volkshuisvesting ter harte gaat.HET PLAN ,,BLIJDORP" TE ROT-TERDAMHet was in 1920, onder het bewind van Burge-meester Zimmerman en Wethouder Heykoop, detwee machthebbers van het Rotterdam dier dagen,waarvan de eerste zetelde in den Zuidelijken en delaatste in den Noordelijken uitbouw van hetNieuwe Raadhuis, aldus de verhouding op ondub-belzinnig architectonisch-symbolische wijze ver-kondend, dat ik de uitnoodiging ontving tot hetmaken van plannen voor de bebouwing van Blijdorp,of, zooals het in den brief luidde : ,,voor het gereedARTIKELEN to7maken van plannen van zoodanigen bouw, hebbenwij het oog op U laten vallen".De Burgemeester- en Wethouderlijke oogentroffen me als een gelukkige en lucratieve opdracht-- immers maakte de uitvoering van 2500 wonin-gen d'un seul coup hiervan deel uit, benevenseen in vooruitzicht gestelde architectonische lei-ding van de rest --, dus werd zij dankbaar door mijaanvaard.De volvoering dezer opdracht moest plaatshebben in voortdurende samenwerking met dendirecteur van den Woningdienst, destijds Ir.Plate, doch uit den aard der zaak moest ik me 00kin geregelde verbinding stellen met Ir. Burg-dorffer, den toenmahgen oppersten heerscher van hetZ.g. Stadstimmerhuis, de ,,P.W." van Rotterdam,en ten slotte met Ir. Witteveen, tegenwoordig eender frissche architectuur-krachten der Gemeente,doch toen nog vi^erkzaam aan het bouwbureau derNederlandsche Spoorwegen te Utrecht, in welkefunctie ik de noodige gegevens kon verkrijgenover de spoorwegplannen ten aanzien van Rotter-dam en meer bijzonderhjk : de grootte en de plaat-sing van het ontworpen Centraal Station, gevatals deze was tusschen de Noordelijke uitloopersvan den Heemraadssingel ten Westen en de Hene-gouwerlaan ten Oosten.Het bestaande, met sierlijke kronkellijnen ont-worpen bestratingsplan in den uideg ,,Blijdorp",kon door dit 490 Meter breede, 225 M. diepe sta-tion, besloten tusschen de viaducten in het ver-lengde van b.g. straten, elk ter breedte van 50 Meter,niet gehandhaafd blijven, zoodat ook daarvoor eennieuw ontwerp moest worden gemaakt, waarbijrekening gehouden diende te worden met diverseverbindingswegen.Wil men den geest der opdracht en dientenge-volge ook het hier gepubliceerd ontwerp begrijpen,dan dienen we een blik achterwaarts te slaan enons in de mentaliteit dier dagen teverplaatsen.Het is nauwelijks aanneembaar dat reeds nudoor gestadigen teruggang het toenmalige stand-punt zoo ver af lijkt. Men herdenke eens : de dagenvan de bekende Novembermaand, toen, ermitrailleuses achter zandzakken stonden op hethordes van het oude Stadhuis -- bij slagen der,,revolutie" zou de Gedempte Botersloot nu triom-fantelijk de 18 Novemberstraat heeten -- dehartstochtelijke verbeteringswenschen in alles, ookin den woningbouw; Heijkoop's pruimenboom-rede, dit, Heykoop's plan om gansch Blijdorpuitsluitend voor de arbeidende klasse in te richten,met een grpot park, een sportterrein etc.In dat alles zat gloed, gang, consequentie, eenheidvan gedachte en de groote greep, de eenigevoorwaarde om iets goeds en iets groots te maken.Men bouwt met geestdrift of een paleizen-complex,of een breed-opgevat werkmans-stadskwartier.In gfoote lijn zijn slechts de uitersten mogelijk,omdat geen innerlijke geestdrift heerschen kan inde breede, onevenwichtige middenmassa, die dusook nimmer in staat zal zijn tot geestdrift te ver-voeren.Het was een lust in die dagen de kamer van denWethouder te betreden, want er was actie enambitie, de eenheid was nog niet lam geslagen toteen versnipperende veelheid, die na een, tweejaren reeds tot niets vervluchtigen zou.Wij gingen eens, Heykoop en ik, naar Vreewijk,d.i. aan den Zuidelijken Maasoever, waar GranpreMoliere en de Roos en Overeijnder reeds geheelewijken hadden volgebouwd. Daar liep een nauwe-lijks genormaliseerde sloot, waarover ergens eenbruggetje, Ik keek over de leuning en zag op denbodem een serie leege sardineblikjes glinsteren.Heykoop begreep mijn gedachte met een,,Watzoudat, laat de jongens ook eens sardientjes eten...."In die mentaliteit ontstond de opdracht en hetontwerp. Nu, na zes jaren, gevolg gevende aan hetverzoek tot publicatie daarvan, zie^ ik, over deborstweringkijkend van mijn brug daar in het park,geen enkel sardinehulsel liggen, die ik bij hetontwerpen er nog wel tartend zag blikkeren. Maardie verontreiniging door de bewoners zou niet langduren, want: ,,We moeten ze het mooie geven,ze moeten er aan wennen en dan zal je zien hoena korten tijd alien medewerken ons park, plant-soen en eigen tuintje in orde te houden !"Ik zeg dit Heykoop van harte na, omdat in diepstewezen hij gelijk had, dus nog heeft.Uit het va-et-vient van Stadhuis naar Stads-timmerhuis en uit bovenstaande bedoelingen ont-stond Blijdorp's plan, waarbij het navolgende nogtot toelichting moge strekken.Het terrein, dat een globale oppervlakte heeftvan ongeveer 80 H.A., wordt in het Zuiden be-grensd door de spoorlijn Rotterdam-den Haag.Hoe het thans met de stationsplannen staat in hetmidden latende, dient vooropgesteld dat toen deverplaatsing van het actueele D.P. station West-waarts tot tusschen den verlengden Heemraadssingelen Henegouwerlaan in het te maken plan als uit-gangspunt van den geheelen opzet moest wordenaangenomen. Het uitgestrekte emplacement zoudaartoe aan de Noordzijde der lijn komen te liggen.De begrenzing ten Westen geschiedde door despoorlijn-vertakking van de hoofdlijn naar hetMaasstation. Deze vertakking heette in de toe-komst opgeheven te zuUen worden, waardoorrekening moest worden gehouden met een toe-komstige logische voortzetting in Westwaartscherichting naar de ontworpen industrie-terreinen.Ten Noorden en Oosten gaf de Schie de beheer-schende grenslijnen aan, waarbij, wat de Oostelijkezijde betreft, verbinding moest gezocht wordenmet de Bergschelaan en het groote Walenburger-weg- en Bergweg-kwartier, Meer bijzonderlijk kande voortgezette Spoorsingel, dien ik later in eenensemble-plan van de geheele wijk ter aan-io8 ARTIKELENBLIJDORFARTIKELEN 109110 ARTIK?LEN?,t4:' 4Ite4,-;t ill'Mta/#/.,X/duiding der verbindingsmogelijkheden met dekern der stad, opvatte als een continuatie van denWestersingel, beschouwd worden als de wezenlijkebegren2;ing. Wat de beheerschende hoofdwegenbetreft, zi) het mij vergund een stuk te lichten uithet desbetreffende document, dat door den dienstder P.W. den Gemeenteraad werd aangeboden.In een en ander (staat daar in) is thans voor^iendoor de volgende wegen :a. een weg langs de Rotterdamsche Schie terplaatse van den tegenwoordigen weg naar denHaag ; de2;e 2al echter in de toekomst zijn beteekenisvoor het doorgaand verkeer grootendeels verliezen ;zoodra immers de nieuwe verkeersweg naar denHaag gereed zal zijn, zal dit zijn weg hoofdzakelijkkie2;en langs de hiema onder 6 en c te vermeldenroute ;b, de verbinding van den nieuwen rijksweg,ARTIKELEN.MMO'SP'CrEiXJVtt^.langs de Noordzijde van het park met den Schie-c. de verbinding van den nieuwen rijksweg,langs de Zuid-Westzijde van het park met dentunnel tegenover de Henegouwerlaan ;De routes 6 en c vormen de verbinding van detoekomstige wijk ten Westen van de Ceintuurbaanmet de binnenstad en het nieuwe hoofdstation.Voor het laatste doel dient tevens :d. de weg, die langs de Zuidelijke grens vanhet plan loopt en eindigt bij den tunnel tegenoverden Heemraadssingel.Voor de verbinding van het Westen en hetNoorden ^ijn aanw^ezig :e. een weg van den tunnel tegenover de Hene-gouwerlaan naar de brug bij de tegenwoordigemelkmarkt, waar hij zijn voortzetting vindt naarde Bergschelaan ;/. een weg van den tunnel tegenover den Heem-raadssingel naar dezelfde brug ;g. de weg van den tunnel tegenover den Heem-raadssingel naar de Noord-Westpunt van het park,die de verbinding vormt van het Westelijk deel vandeze wijk en van de in de toekomst daaraan aan-sluitende buurten met het nieuwe hoofdstation enhet bestaande Westen.Eenige minder belangrijke wegen brengen Blij-dorp in verbinding met de bestaande wijk nabij denSpoorsingel. Deze singel zelf is doorgetrokken totaan de bocht van de Rotterdamsche Schie, waar-door in de toekomst een doorgaande, mooie wandel-weg wordt verkregen.Het terrain, dat door de voornaamste der voren-genoemde wegen wordt ingesloten, is bestemd vooromvangrijken parkaanleg, terwijl een terrein in hetWesten kan dienen voor sport en ontspanning. Degronden nabij het toekomstige hoofdstation zullengereserveerd kunnen worden voor zakendoeleinden.Overigens zal" de geheele wijk, behoudens dedaarin noodige winkelstraten, voor woningbouwkunnen worden aangewezen.IllHet park, waarvan hierboven sprake is, heeft eenoppervlakte van ongeveer 12 H.A. Het sportterreinongeveer 3 H.A.ALGEMEENE PRINClPESIk acht het onnoodig in dit blad den lezers tewijzen op de groote architectonische, tegelijkertijdeconomische voordeelen van zooveel mogelijk rechtte bebouwen straten. Wie daarvan nog overtuigdwil worden, heeft slechts te Rotterdam een bezoekte brengen in het Rozenburg-kwartier, waar hettoppunt van onrust is verkregen in de aanvankelijkzoo rustige omgeving, door de telkens van richtingveranderende hoofdlijnen der daarin geplante ge-bouwen, die uiteraard te luisteren hadden naar degebogen rooilijnen. Wil daarmede gezegd zijndat een gebogen lijn daarom geheel verwerpe-lijk is ? Geenszins, mits zij het gevolg is van eenarchitectonischen wil. Doch bouwkundig gesprokenkan de segment bijv. vervangen worden door haarveelhoekige vertolking, een verstarring als hetware in architectonischen zin, waardoor de im-pressie van het gracieus-gebogene blijft met dank-baarder bouwkunstig gevolg. Het lijnenspel derhoofdwegen verzette zich al aanstonds tegen het hor-ribele schaakbord-systeem, zoodat vanzelf eenzekere'ornamenteele beweging kon worden gevondenin de algemeene straatbelijning.Een aanlokkelijk gegeven was het Park, in welksas de twee vijvers met verbindingsbrug geplaatstwerd. Deze as correspondeert met het midden vanhet stations-emplacement, zoodat men van deperrons een overzicht zou verkrijgen op geboomte,vijver en het woningcomplex daar achter.Zooals op de teekening is aangeduid, bedoeldeik den aanleg van hoog geboomte aan de Zuid-Oost-en Zuid-Westzijde van het park, naar het middenin hoogte afnemende, om bij den Oost-West-vijverover te gaan naar groote grasvelden.De bebouwing ten Noorden van dezen vijverwas eveneens met telkens hooger wordende bouw-blokken bedoeld, in rijen concentrisch aan denbreeden verkeersweg, zoo, dat de uiterste Noorde-lijke strook met de Westelijke en Oostelijke armenuit vier verdiepingen zou bestaan, aldus een be-schuttende afsluiting vormende van het geheelecomplex,dat tusschen den vijver en deze Noordgrensgelegen is. De ingangen, portalen en keukens vandeze hooge blokken waren aan de buitenzijde, devertrekken aan de binnenzijde, dus Zuidwaartsontworpen.De daarop volgende bouwblokken-serie van tweeen drie verdiepingen zijn in lengte-as Noord-Zuidgelegen, zoodat de vertrekken voor het meerendeelnaar het Oosten en Westen uitzagen. Ditzelfdegeldt de daarop volgende lagere bouwblokken, dieten Noorden en ten Zuiden van den grooten ge-bogen verbindingsweg zijn geprojecteerd.Door dezen komvormigen opzet werd derhalveeen successieve stijging verkregen, die, ware113 ARTIKELENjl-'"W2)Q)iai?:-DED Dl 0 DfflD-4SSL- K^M]Efi_5. ^^OaLIEE^-.I I I I I I--.--!>iltirj3E^.^ fca^^i ji L^jJ^fja0 0.BBS, flSfl .EOB, ^TF^^^ffirap 11 sDiPos3 C H f= 17^^^BQQ D D^miiiiii'iiifliIdull:. I:.: ' *-*"I.f.' n^ ^Woningblokken, grenzende aan het parkARTIKELEN 113Beg. grond : i Woonkamer; 2 Zitkamer; 3 KeukenVerdieping : 4 Slaapkamer; 5 ZolderWoningblokken aan de Noordzijde van den hoofdweg. Plattegrond6t^3>45MJETTITRJ) ,/'ri --^y^ mlK 5LIIy, Ut^Hfil^^ D I DMTMWoningblokken aan de Noordzijde van den hoofdweg, linkerhelftD I D
Reacties