Log in
inloggen bij Ruimte en Wonen
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Content / Nieuws

'Ik sta middenin in de samenleving'

28 augustus 2015

Al tien jaar is Bob van Emmerik werkzaam als agent in stadsdeel Laak in Den Haag. Sinds 4,5 jaar is hij wijkagent in Laak Centraal. Toen hij er net begon, had de wijk een niet al te beste naam, voornamelijk te wijten aan de arrestatie van leden van de Hofstadgroep in 2004. In de jaren dat hij er werkt, heeft Van Emmerik het stadsdeel de goede kant zien uitgaan, onder andere door de goede samenwerking met gemeente en verhuurders. "Maar het blijft een uitdagend stukje Den Haag."

Kom je als wijkagent vaak bij bewoners over de vloer?

"Dat kun je wel zeggen. Ik sta middenin de samenleving. De redenen waarvoor ik bij mensen binnenkom, zijn heel divers. Het kan bijvoorbeeld te maken hebben met overlast, burenruzies of huiselijk geweld. Maar ik ga ook bij bewoners langs als ik zelf bijvoorbeeld vragen heb over een misdrijf in de buurt. Wellicht hebben ze er iets van meegekregen."Sta je ook in nauw contact met verhuurders?"Absoluut, maar wel op een andere manier dan veel van mijn collega’s. Ikzelf ben werkzaam in Laak Centraal, daar is relatief veel particuliere verhuur. In andere wijken hebben wijkagenten vaak korte lijntjes met complexbeheerders van woningcorporaties. Die samenwerking verloopt een stuk soepeler dan hoe dat bij mij gaat. In een wijk met veel particuliere verhuur is het onmogelijk om alle verhuurders te kennen."Kun je een situatie schetsen waarin je contact zoekt? "In Laak Centraal is overbevolking een probleem. Particuliere huiseigenaren verhuren hun woning aan meerdere mensen. Een op zich al kleine portieketagewoning wordt heel primitief verdeeld in vier units, waar dan ook weer twee of meer personen per unit wonen. Dat brengt de nodige problemen met zich mee. Door slecht aangelegde bedrading en leidingen is er vaak sprake van brandgevaar of waterlekkages. Lekkende rioleringen trekken ongedierte aan. Samen met het grote aantal bewoners op weinig vierkante meters veroorzaakt dat de nodige overlast voor omwonenden. We dringen er bij particuliere verhuurders op aan om hun zaakjes op orde te houden. Als dat geen effect heeft, dragen we het over aan de inspecteurs van de Haagse Pandbrigade. Die verplichten de eigenaar of bewoner de onregelmatigheden aan te pakken. Gebeurt dat niet dan kunnen ze het pand afsluiten voor bewoning. Dat is een gemeentelijke aangelegenheid." Hoe verloopt de samenwerking?"De laatste jaren steeds beter. Naast het Meld- en Steunpunt Woonoverlast hebben we ook het Overlastpanden Overleg (OPO), waar naast de gemeente ook corporaties in zitten. Dat werkt integraal samen aan overlastproblematiek. Ook is er het Signaleringsoverleg dat overlast bekijkt vanuit sociaal-psychische problematiek." Melden bewoners zich bij jou als ze last hebben van overlast?"Dat kan, maar de gemeente heeft ook een Meld- en Steunpunt Woonoverlast. Daar kunnen bewoners zich melden als ze last hebben van hinderlijk gedrag van anderen. Centraal wordt gekeken wie dat zou moeten tackelen; de gemeente, de politie of de corporatie. Leefgeluiden die ontstaan door spelende kinderen, wasmachines en muziek zijn in eerste aanleg geen taak voor de politie. Wij hebben daar de tijd simpelweg niet voor. Verhuurders en bewoners moeten daar in overleg uitkomen. Corporaties hebben hier wel een slag in moeten maken, maar we zien dat complexbeheerders steeds meer ervaring krijgen in deze vorm van beheer. De meeste burenruzies zijn op deze manier op te lossen of te voorkomen, maar dat is niet altijd mogelijk. De laatste tijd maken we ook steeds vaker gebruik van het Bureau Bemiddeling & Mediation, een groep van plusminus honderd vrijwilligers die zich bezighoudt met conflictbemiddeling, vaak tussen bewoners. Daarmee nemen ze de gemeente, verhuurders en wijkagenten veel werk uit handen."

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren